منابع خبری روز چهارشنبه بدون ارائه توضیحات دقیق از قصد دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای جلوگیری از قطع اینترنت در ایران خبر داده‌اند. 

پایگاه پالیتیکو به نقل از منابع آگاه گزارش داده دستیاران ترامپ در حال بررسی روش‌هایی جدید برای جلوگیری از خاموشی اینترنت هستند. 

با این وجود، این رسانه نوشته مقام‌های آمریکا به طور دقیق نگفته‌اند چه برنامه‌ای برای جلوگیری از این مسئله دارند. 

مقام‌ها و کارشناسان در ایران در روزهای گذشته توضیح داده‌اند که با راه‌اندازی «شبکه ملی اطلاعات» نگرانی‌ها از قطع یکباره اینترنت جهانی برطرف خواهد شد. 

نگرانی مقام‌های دولت آمریکا درباره «آزادی اینترنت» در ایران در حالی است که واشنگتن تنها چند هفته قبل‌تر برای سخت‌تر کردن تجارت دارو و غذا با ایران قاعده و قانون وضع کرده است. 

دولت آمریکا از سال‌های دور علی‌رغم اعمال شدیدترین سخت‌گیری‌ها برای جلوگیری از صادرات اقلام مختلف و ضروری برای مردم، در حوزه اقلام مرتبط با ارتباطات در فضای اینترنت نه تنها تحریمی اعمال نکرده بلکه دستورالعمل‌هایی برای تسهیل مبادلات این اقلام صادر کرده است.

به عنوان مثال، وزارت خزانه‌داری آمریکا فروردین‌ماه سال جاری دستورالعملی برای تسهیل «آزادی‌های اینترنتی» صادر و در آن تأکید کرد: «صادرات و بازصادرات نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای ضروری برای «تبادل ارتباطات شخصی بر روی اینترنت» از ایالات متحده یا از جانب اشخاص این کشور به ایران، مشمول قوانین تحریم‌های آمریکا نمی‌شوند.»

از آن طرف، همین وزارت خزانه‌داری روز ۳ آبان‌ماه سال جاری مکانیسم جدیدی را برای دشوار کردن مبادلات مربوط به کالاهای بشردوستانه با ایران شامل دارو و غذا راه‌اندازی کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.