«مولود چاووش‌اوغلو»‌ وزیر امور خارجه ترکیه امروز (پنجشنبه) گفت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)‌ باید نگرانی تمام اعضای خود را برطرف کند زیرا ترکیه هم حق دارد چیزی را که دیگر اعضای این سازمان دارند، داشته باشد.

چاووش‌اوغلو در نشست خبری مشترک با «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق، ضمن اشاره به طرح دفاعی ناتو برای کشورهای حوزه بالتیک و لهستان توضیح داد: «ناتو باید به نحوی عمل کند که نگرانی‌های تمام متحدانش را رفع نماید. چیزی که برای بالتیک خواسته شده، باید برای ما نیز در نظر گرفته شود».

وی با بیان اینکه ترکیه مخالف برنامه دفاعی ناتو برای بالتیک نیست، خواستار تصویب طرح دفاعی ترکیه در ناتو شده و گفت با اینکه اختلاف‌نظرهایی در این باره وجود دارد اما اعضای این سازمان می‌توانند زمینه مشترکی برای توافق پیدا کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه با تکرار نگرانی آنکارا از حمایت ایالات متحده از شبه‌نظامیان کُرد سوری یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ)، ادامه داد: «تعامل با تروریست‌هاف یکی از بزرگترین تهدیدها در روابط دوجانبه [آمریکا و ترکیه] است. آنها [آمریکا] بیش از ۳۰ محموله بزرگ تسلیحات [به ی.پ.گ] اعطا کردند و پذیرش رسمی انتقال این سلاح‌ها می‌تواند آنها [آمریکا] را از نظر قانونی به خطر بیاندازد».

پیش از این یک دیپلمات ترکیه‌ای گفته بود زمانی که طرح دفاعی ترکیه در ناتو تصویب نشود، آنکارا نیز طرح دفاعی این سازمان برای حوزه بالتیک و لهستان را امضا نمی‌کند (+). برنامه دفاعی ترکیه شامل تروریستی اعلام‌کردن ی.پ.گ به عنوان تهدیدی برای ترکیه است اما ایالات متحده به دلیل اینکه به‌خاطر حمایت از شبه‌نظامیان کُرد از نظر قانونی محکوم می‌شد، این طرح حمایت نکرد و چند کشور دیگر نیز از آن تبعیت کردند.

چاووش‌اوغلو گریزی نیز به موضوع حضور عناصر مسلح گروهک حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در عراق زده و اظهار داشت: «ما هم به دولت مرکزی عراق و هم منطقه خودمختار کردستان انتظارات خود را درباره تداوم حضور تروریست‌ها اعلام کرده‌ایم. ۳۵۰ هزار کُرد سوری در ترکیه و ۲۵۰ هزار نفر دیگر در عراق هستند. آنها نمی‌توانند به سوریه بازگردند زیرا ی.پ.گ و پ.ک.ک آنها را تبعید کرده‌اند».

مسرور بارزانی نیز به عنوان سخنران بعدی گفت که منطقه کردستان عراق با حضور گروه تروریستی پ.ک.ک در سنجار و دیگر بخش‌های عراق مخالف است.

گروه پ.ک.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی را از سر گرفت. این گروه از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه‌ای را با دولت ترکیه آغاز کرده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از چهل هزار نفر، که بیشتر از آنها غیرنظامی هستند، در این درگیری‌های ۳۰ ساله کشته شدند.

دولت ترکیه همچنین شبه‌نظامیان کُرد یگان‌های مدافع خلق سوری را شاخه‌ای از پ.ک.ک دانسته و چند هفته پیش برای عقب راندن آنها از مرزهای جنوبی خود، عملیات نظامی جدیدی با اسم رمز «چشمه صلح» در مناطق شرقی رودخانه فرات و شمال سوریه آغاز کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.