به گزارش پایگاه خبری «سومریه نیوز»،  سفارت آمریکا در بغداد امروز بیانیه ای در واکنش به بسته شدن برخی از شبکه های خبری عراق صادر کرد و از مقامات این کشور خواست به حقوق اهالی مطبوعات احترام بگذارند. این دخالت امریکا در امور عراق با واکنش مقامات عراقی روبه رو شده است.

سازمان ارتباطات و رسانه های عراق  با صدور بیانیه ای اعلام کرد: دخالت سفارت آمریکا در امور داخلی عراق مایه تعجب است؛ در حالی که مسئولان آمریکایی تاکید می کنند که از حاکمیت عراق حمایت می کنند.

بنابر اعلام منابع خبری، سازمان ارتباطات و رسانه های عراق روز گذشته (سه شنبه) دفتر شبکه تلویزیونی «الدجله» در بغداد را تعطیل کرد.

این بیانیه افزود: سازمان ارتباطات و رسانه های عراق مستقل است و بنابر قانون خاص خود عمل می کند و دستوراتش را از هیچ نهاد عراقی دیگر نمی گیرد.

بنابر این بیانیه، اقدامات اخیر این سازمان برای بستن دفاتر برخی از رسانه های خبری بر اساس نظارت دقیق بر اخبار و نوع گفتمان این رسانه ها انجام شده است. برخی از رسانه ها، قوانین مطبوعاتی مبتنی بر منشورات و کنوانسیون های بین المللی درباره آزادی را  زیر پا گذاشتند.

در این بیانیه آمده است: تمایزی روشن میان آزادی رسانه ها و تبدیل آن به تریبونی برای تحریک مردم و ترغیب آن ها به خشونت و اخلال گری و برهم زدن نظم عمومی به طور مستقیم یا غیر مستقیم وجود دارد. ما بارها به این رسانه ها هشدار دادیم و از آن ها خواستیم عملکرد خود را تصحیح کنند اما توجهی نکردند.

سفارت آمریکا در بغداد امروز درباره آنچه«تشدید محدودیت ها و ارعاب» مقامات عراقی خوانده ، بیانیه ای رسانه ای  صادر کرده  و از مقامات عراقی خواست به حق اهالی مطبوعات احترام بگذارند و محدودیتی برای کار آن ها ایجاد نکنند.

سازمان ارتباطات و رسانه های عراق پیش تر اعلام کرده بود که شبکه الدجله به همراه هفت شبکه تلویزیونی ماهواره ای دیگر قوانین پخش رسانه ای را رعایت نکرده و برنامه هایی که به خشونت دامن می زند را پخش می کنند.

بر اساس این گزارش، شبکه های تلویزیونی «العربیه الحدث»، «دجله»، «الشرقیه»، «NRT»، «الرشید»، «ANB»، «الفلوجه» و «هنا بغداد» رسانه هایی هستند که دستور تعطیلی آن‌ها صادر شده است.

اعتراض ها در برخی از شهرهای عراق از جمله نجف و ناصریه از شب گذشته شدت یافته است.

شماری از افراد مهاجم شب گذشت (چهارشنبه)  با حمله به کنسولگری ایران در شهر نجف، آن را آتش زدند و خبرهای رسیده حکایت از تلاش آنها برای حمله به دفاتر منازل مراجع شیعه عراق در نجف دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.