به گزارش اسپوتنیک، «ما ژائوشو» (Ma Zhaoxu) معاون وزیر خارجه چین امروز چهارشنبه با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در پکن دیدار کرد.

معاون وزیر خارجه چین پس از این دیدار در یک نشست خبری اعلام کرد: چین با خروج ایالات متحده از معاهده منع موشک‌ های هسته‌ ای میان‌برد (INF) مخالف بوده و نیز با چندجانبه‌ کردن این معاهده هم مخالفت دارد.

این در حالیست که آمریکا از روز جمعه ۱۱ مرداد سال ۹۸ رسماً از پیمان منع تولید موشک‌ های هسته‌ای میان برد (INF) با روسیه خارج شد.

به دنبال اعلام رسمی خروج واشنگتن از پیمان منع تولید موشک‌ های هسته‌ای میان برد (INF) با مسکو، وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه ای از اقدام مشابه در این خصوص خبر داد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه روسیه در این خصوص آمده بود: امروز دوم آگوست سال ۲۰۱۹ میلادی، معاهده میان اتحادیه جمهوری های سوسیالیستی شوروی سابق و ایالات متحده آمریکا در زمینه منع تولید موشک‌ های هسته‌ای میان بُرد به دلیل اقدام واشنگتن پایان می یابد.

این اقدام آمریکا درست ۶ ماه پس از آن صورت می گیرد که این کشور از تصمیم به خروج از این پیمان خبر داده بود.

پیمان مذکور در سال ۱۹۸۷ میان میخائیل گورباچف و رونالد ریگان سران شوروی و آمریکا امضاء شده بود. طبق این پیمان تولید موشک‌های هسته‌ای با برد بین ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر منع شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.