ساخت دیوار مرزی آمریکا با مکزیک که یکی از وعده‌های انتخاباتی ۲۰۱۶ دونالد ترامپ بود، منجر شد تا رئیس جمهوری آمریکا برای تحقق آن و اختلاف با دموکرات‌های کنگره جهت اختصاص بودجه پنج میلیارد دلاری برای ساخت آن، دولت فدرال آمریکا را از  ۲۲ دسامبر ۲۰۱۸ تا ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹(اول دی‌ماه تا پنجم بهمن ۹۷) به مدت ۳۵ روز به تعطیلی کشاند و ۸۰۰ هزار کارمند فدرال را بدون حقوق گذارد.

تارنمای خبری آمریکایی «هیل» امروز(سه‌شنبه) با اعلام این انتصاب از سوی دونالد ترامپ نوشت:‌ بسیاری از مقام‌های کنونی و پیشین دولت آمریکا گفته‌اند، کوشنر با انجام هفته‌ای دو بار سر زدن بر روند ساخت دیوار مرزی، پیشرفت این پروژه ساخت‌وساز را به دست گرفته است.

گزارش شده که کوشنر، سازمان گمرکات و مرزبانی آمریکا و همچنین بخش مهندسی ارتش آمریکا را برای تسریع این ساخت‌وساز مجاب کرده است.

بنابر این گزارش، داماد ترامپ تلاش دارد ۴۵۰ مایل حائل مرزی را تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به پایان رساند؛ برای این منظور، او ناگزیر است بیش از ۸۰۰ پرونده درباره تصرف املاک خصوصی بر سر راه ساخت این حائل مرزی را به نتیجه برساند.

پیشتر، کوشنر با اعلام طرحی با عنوان «معامله قرن»، به دلیل مخالفت طرف‌های فلسطینی ناکام ماند.

رهبران فلسطینی مخالف این طرح گفته‌اند، موضع‌گیری‌های ترامپ به شدت به نفع رژیم صهیونیستی بوده است؛‌ از جمله می‌توان به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس و کاهش صدها میلیون دلاری کمک‌مالی آمریکا به فلسطینیان اشاره کرد.

ترامپ برای اجرای وعده جنجال‌ برانگیز ساخت دیوار حائل مرزی با مکزیک که مدعی جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی از این کشور به آمریکاست، بارها گفته هزینه ساخت این دیوار را دولت مکزیک پرداخت خواهد کرد.

طول مرز خشکی بین دو کشور مکزیک و آمریکا یک هزار و ۹۸۹ مایل برابر با سه هزار و ۲۰۱ کیلومتر کیلومتر است.

هرچند سازمان گمرک آمریکا ژانویه ۲۰۰۹ (دیماه‌ ۱۳۹۰) اعلام کرده بود ۵۸۰ مایل (۹۳۰ کیلومتر) حصار بین دو کشور وجود دارد؛ با این حال ترامپ ۲۵ ژانویه ۲۰۱۷(پنجم بهمن ۱۳۹۶)  با امضای یک فرمان اجرایی، دستور گسترش دیوار مرزی با مکزیک را صادر کرد.

این اقدام پیامدی جز ۳۵ روز تعطیلی دولت فدرال نداشت و سبب شد هزینه این تعطیلی، بیش از بودجه درخواستی ترامپ برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک شود. طبق اعلام دفتر بودجه کنگره آمریکا، اقتصاد این کشور از تعطیلی ۳۵ روزه که ترامپ مسبب آن بود، ۱۱ میلیارد دلار ضرر کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.