پولیتیکو گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان دیدار با بویکو بوریسف، نخست‌وزیر بلغارستان به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «بسیاری از جنگجویان و افراد ارتش بسیار زیاد از ما تشکر کرده‌اند. بحث زمان است. آن‌ها می‌خواستند درجه او را بگیرند و من گفتم نه شما نمی‌توانید آن را بردارید.»

سخنان ترامپ به تحولات پیرامون ادوارد گلگر، عضو یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا و خصوصا فرمان عفو خودش اشاره داشت که اجازه داد تا این نیروی خاطی نشان و درجه نظامی‌اش را حفظ کند. ترامپ افزود: «این‌ها افراد ضعیفی نیستند. آن‌ها افراد سرسختی هستند و ما باید از جنگجویانمان دفاع کنیم.»

ترامپ علاوه بر گلگر، کلینت لورنس و ماتئو گلستین را هم مورد عفو قرار داد. لورنس به جرم صدور دستور به نیروهایش برای شلیک به سه مرد افغان غیر مسلح در افغانستان به ۱۹ سال حبس محکوم شده بود. گلستین هم در پرونده قتل یک مرد افغان آن را رد کرده و با روند دادگاهی روبرو بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «لورنس ۶ سال در زندان ماند و چندین سال دیگر هم از محکومیت او به عنوان یک جنگجو باقی مانده بود. نه ما نمی‌توانیم چنین کاری با نیروهایمان کنیم.» او در رابطه با اخراج ریچارد اسپنسر، عالی‌ترین مقام غیرنظامی پنتاگون هم گفت: «دولت من مدت‌ها روی این مساله فکر کرد.»

ترامپ در ادامه به مساله عفو بو برگدال از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اشاره کرد که زمانی اشتباه شمرده می‌شد. بو برگدال به فرار از خدمت و بدرفتاری در برابر دشمن متهم بود. این سرباز آمریکایی در سال ۲۰۰۹ پادگان نظامی خود در افغانستان را ترک کرد و سپس به دست گروه طالبان اسیر شد.

در همین حال مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا دوشنبه به خبرنگاران گفت، ترامپ به او دستور داد تا ادوارد گلگر با حفظ درجه و نشان بازنشسته شود. اسپر دوباره مقام اخراجی پنتاگون را به ارائه طرح "توافق" با کاخ سفید متهم کرد. وزیر دفاع آمریکا می‌گوید که اسپنسر در ازای اینکه ارتش به پرونده این نیروی خاطی رسیدگی کند، پیشنهاد داده بود تا این نیرو درجه‌اش را حفظ کند و بتواند با حفظ نشان بازنشسته شود.

اسپر گفت: «این اتفاق کاملا با آنچه ما توافق کرده‌ بودیم، مغایرت داشت و با موضع علنی ریچارد اسپنسر هم تفاوت داشت. اسپنسر عهدشکنی کرد و به تبعیت از آن، اعتماد من به او از بین رفت. ترامپ فرمانده کل قواست. او هرگونه حق، اختیار و امتیازی دارد تا هر کاری می‌خواهد انجام دهد.»

در همین حال سناتور جک رید دموکرات، مداخله ترامپ در سیستم قضایی ارتش آمریکا را محکوم کرد و آن را نامناسب دانست. آدمیرال جیمز استاوریدیس، فرمانده ارشد سابق ناتو هم با ابراز نگرانی از بروز این مساله گفت، چنین اتفاقاتی موجب دلسرد شدن نیروها در گزارش تخلفات می‌شود.    

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.