قاسم میرزایی نیکو، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، با اشاره به طرح موضوع سامانه رای سنجی اصلاح طلبان در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و تصویب آن، گفت:راه اندازی این سامانه ایده جدیدی است که از دموکراسی‌های سایر نقاط دنیا الگو گرفته و بومی سازی شده است که اصطلاحا به آن مراحل مقدماتی انتخاباتی میگویند.

وی افزود: این که این ایده چقدر می‌تواند در انتخابات کاربرد داشته باشد و آیا در شرایط فعلی امکان عملیاتی کردن آن وجود دارد و می‌تواند به انتخابات پیش رو برسد یا خیر در حال بررسی است. این سیستم در حال حاضر مطرح شده تا معایب و محاسن آن مشخص شود.

میرزایی نیکو در توضیح جزئیات این سامانه خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های سامانه سرا این است که می‌تواند تمام اصلاح طلبان را حول یک پایگاه مشخص، منسجم کند. ویژگی دیگر نیز این است که روش سنجش آرا و نظرات اصلاح طلبان را مشخص کرده است و این امکان را ایجاد کرده است که علاوه بر انتخابات‌ها در هر موضوع دیگری هم مورد استفاده قرار بگیرد. مهمترین حسن این سامانه به این مسئله برمی‌گردد که ساختاری را فراهم می کند تا نظرات عموم در آن اعمال شود و ساختاری از پایین به بالا دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره علت مخالفت برخی اعضای حزب کارگزاران و اعتماد ملی نسبت به این سامانه خاطرنشان کرد: من ایرادی به احزاب کارگزاران و اعتماد ملی نمی‌گیرم. ایراد به تولید کنندگان و خالقان این طرح برمی‌گردد که طرح خودشان را به خوبی برای همه افراد و احزاب توضیح نداده اند. به اعتقاد من کسانی که به خوبی با طرح آشنا شوند با آن مخالفت نخواهند کرد.

سرا پس از اعلام تایید صلاحیت‌ها اجرا می شود

همچنین ایسنا نوشت؛

محمود صادقی، نماینده مردم تهران درباره اختلاف داخلی اصلاح‌طلبان درباره طرح سامانه رای سنجی اصلاح‌طلبان گفت: شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بیش از شش ماه است که کار خود را در دوره جدید آغاز کرده است و این بدان معناست که استراتژی اصلاح‌طلبان مشارکت در انتخابات مجلس است.

وی ادامه داد: خاستگاه اصلی اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است. برخی از این احزاب احزاب در دوره های قبلی انتخابات هم ِان قُلت‌هایی هم به شورای عالی سیاستگذرای داشته‌اند و اینگونه نیست که انتقادات مربوط به این دوره باشد. این احزاب در گذشته انتقاد می کردند که اشخاص حقیقی نباید در شورای عالی حضور داشته باشند ولی پاسخ ما این بود هنوز احراب فراگیر در کشور حضور ندارند و خارج از احزاب هم ظرفیت‌هایی وجود دارد که باید از آنها استفاده کنیم.

صادقی خاطرنشان کرد: مهمترین اصلاح این طرح براساس پیشنهادات حزب کارگزاران بود که زمان اجرای طرح به بعد از اعلام تایید صلاحیت‌ها موکول شد. در واقع نقدها به این طرح پذیرفته و سپس با رای‌گیری، "سرا" در شورای عالی به تصویب رسید با این حال پس از رای گیری هم نقدهایی را مطرح کردند ولی هنوز معلوم نیست این نقدها فردی است یا حزبی یعنی معلوم نیست اعضای حزب کارگزاران به سمت حزبی خود انتقادات را مطرح می کنند یا به عنوان یک فرد. این انتقادات کارگزاران در حالی انجام می شود که یک نفر از اعضای این حزب در ستاد مرکزی انتخابات شورای عالی جبهه اصلاحات انتخاب شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.