«ولادیمیر پوتین» پیش از بررسی دورنمای توسعه نیروهای مسلح این کشور و اجرای برنامه توسعه توانمندی دفاعی روسیه تا سال ۲۰۳۰ گفت: نزدیک شدن زیرساخت‌های ناتو به مرزهای روسیه و نیز تلاش برای نظامی کردن فضا به شدت نگران کننده است.

گفتنی است سه کشور حوزه بالتیک شامل استونی، لیتوانی و لتونی که مرز مشترک با روسیه دارند اوایل دهه نخست سال ۲۰۰۰ میلادی به عضویت ناتو در آمدند و بخشی از نیروها و تسلیحات ناتو در این کشورها مستقر شد تا ناتو عملا همسایه روسیه شود.

ناتو در این سه کشور و لهستان چهار گردان مستقر کرده است و در لهستان و رومانی نیز پایگاه‌های سامانه پدافند موشکی مستقر شده است.

این اقدامات و نیز برگزاری چند رزمایش در سال از سوی ناتو در مجاورت مرزهای روسیه، مقام‌های روسیه را نگران کرده و آنها بارها اعلام کرده اند که به این اقدامات پاسخ مناسب خواهند داد.

نظامیان روسیه در سوریه آب‌دیده شدند

پوتین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای نیروهای مسلح روسیه شرکت در عملیات ضدتروریستی در سوریه آزمون جدی بود و

پرسنل نیروی هوافضای روسیه، نیروی دریایی، نیروی عملیاتی ویژه، پلیس نظامی و سایر سازمان‌های نظامی روسیه از عهده وظایف محول شده به آنها در سوریه برآمدند و شجاعانه اقدام کردند.

پوتین تصریح کرد: نیروهای روسیه با تاکتیک خوب و مهارت عالی در سوریه اقدام کرد و اجازه خروج تروریست ها از سوریه و ورود به کشور ما (روسیه) را به آنها نداد.

وی ادامه داد: اقدامات جنگی گسترده در سوریه به پایان رسیده است اما تجربه نظامی کسب شده امروز در بنای ساختار نیروهای مسلح مورد نیاز است  این تجربه در جریان رزمایش‌ها و آزمایش‌های اعلام نشده سالانه نیروهای مسلح روسیه افزایش می‌یابد.

پوتین این را نیز گفت که کشورهای پیشرو تسلیحات تهاجمی خود را ارتقا میدهند و به اصطلاح کلوب هسته‌ای و موشکی در جهان راه افتاده است که هر روز بر تعداد اعضای آن افزوده می‌شود.

وی گفت: روسیه موفق شده است با اتکا به توان نیروهای خود در عرصه ساخت تسلیحات مدرن یک قدم از دیگر کشورها پیش بیفتد و این وضعیت باید در یک دهه آینده نیز ادامه داشته باشد و وضعیت زندگی نظامیان روسیه نیز بهتر از گذشته شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.