به گزارش خبرگزاری آلمان، «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه این کشور در خلال بازدید از شهر «هیروشیما» در ژاپن از کنترل تسلیحات هسته‌ای حمایت اما همزمان اعلام کرد که با خروج یکجانبه سلاح هسته‌ای از کشورش نیز مخالف است.

ماس در پاسخ به درخواست‌های مشابه حزب سوسیال دموکرات گفت: «انتقال سلاح هسته‌ای از یک کشور به کشور دیگر فایده‌ای ندارد، اگر لازم است که  نوع سلاح‌ها ناپدید شوند باید از هر مکانی ناپدید شوند». 

وی بر بنای یادبود ده‌ها هزار نفر از نخستین قربانیان بمب هسته‌ای در هیرشیما در ۷۵ سال پیش تاجی از گل قرار داد.

ماس در کتاب یادبود موزه صلح در هیروشیما نوشت: «خاطره رنج شهروندان هیروشیما و ناکازاکی هرگز نباید فراموش شود. ما مسئولیت مشترکی در قابل عدم تکرار چنین تراژدی داریم! به سوی جهانی صلح‌آمیز عاری از سلاح هسته‌ای!».

گفتنی است که حمله هسته‌ای آمریکا به هیروشمیا موجب تخریب کامل این شهر در تاریخ ۶ آگوست سال ۱۹۴۵ میلادی شد و تا پایان این جنگ حدود ۱۴۰ هزار نفر کشته و ده‌ها هزار تن دیگر نیز بر اثر پیامدهای اشعه هسته‌ای جان خود را از دست دادند. 

در آلمان سلاح بازدارندگی هسته‌ای ناتو که بر اساس برآورد کارشناسان حدود ۲۰ بمب هسته‌ای آمریکا است، نگه داری می‌شود و ارتش آلمان جنگنده‌های «تورنادو» را برای استفاده از این سلاح‌ها در صورت اضطرار تعیین کرده است. 

حزب سبز و «چپ» در آلمان خواستار خروج سلاح هسته‌ای نگهداری شده درمنطقه «بوشل» آلمان هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.