«میخاییل اولیانوف» عصر روز پنجشنبه پس از شرکت در نشست آژانس در توئیتی اعلام کرد: امروز مباحث سخت و دشواری مطرح شد اما می‌توان به سه نکته در خصوص اخیر اشاره کرد که یکی از این موارد تعهد همه طرفین برجام برای حفظ این توافق بود به طوری که آمریکا در انزوا (ایزوله) قرار داشت.

وی افزود: بسیاری از اعضا از سیاست‌های آمریکا درخصوص توافق هسته‌ای موسوم به برجام ابراز ناامیدی و همچنین بیشتر اعضا از کاهش تعهدات ایران در برجام ابراز نگرانی کردند.

گفتنی است، در نشست امروز شورای حکام، «کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین آخرین مواضع کشورمان را درخصوص برجام و تحولات مرتبط مطرح و تصریح کرد: اروپا باید برای حفظ مهمترین دستاورد دیپلماسی، هزینه بپردازد.

وی در این نشست تصریح کرد که تنها راه حفظ برجام، اجرای تعهدات تمامی ‌طرف‌ها است و اروپا بجای انتقاد از ایران، به نقش مخرب آمریکا به عنوان دلیل اصلی وضعیت موجود، بپردازد.

غریب‌آبادی همچنین ادعاها مبنی بر ریسک اشاعه‌ای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بی‌اساس خواند و افزود: طرح این مسائل موجب توقف اعمال حقوق ایران طبق برنامه ملی‌اش نخواهد شد.

«کرنل فروتا» مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تصریح کرد که این سازمان برای نظارت و راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای، همکاری فعال و مثبتی با ایران دارد.

«جکی وولکات» نماینده آمریکا نیز در نشست امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون اشاره به خروج غیرقانونی این کشور از توافق هسته‌ای برجام، گام‌های هسته‌ای ایران برای بازگرداندن توازن به برجام را موجب نگرانی قلمداد کرد و از سرگیری غنی‌سازی در فردو را فاقد توجیه دانست.

«دیوید هال» نماینده انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در نشست شورای حکام تاکید کرد که این کشور از فعالیت‌های آژانس برای نظارت مستقل و راستی‌آزمایی اجرای برجام حمایت می‌کند.

وی همچنین با انتشار پیامی در توئیترش نوشت: امروز بیانیه سه کشور اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) درباره نگرانی‌مان در خصوص اقدام ایران برای کاهش تعهداتش در چارچوب برجام را قرائت کردم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.