القدس العربی به نقل از یک منبع آگاه در دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس نوشت: امارات متحده عربی که قرار بود میزبان نشست آینده سران شورای همکاری باشد، درخواست کرده تا این نشست در عربستان برگزار شود.

به گفته این منبع آگاه امارات دلیل خاصی برای این تصمیم خود اعلام نکرده است.

برخی از ناظران سیاسی علت این امر را بروز اختلاف میان ابوظبی و ریاض در پی خروج نیروهای اماراتی از یمن اعلام کردند.

این کارشناسان می گویند، گرچه عربستان و امارات می کوشند اختلافات خود را پنهان کنند، اما دلایل زیادی در دست است که اختلافات این دو کشور را برملا می سازد و به همین علت نشست سران شورای همکاری در ماه دسامبر نیز ممکن است بدون دستیابی به نتیجه ای به کار خود پایان دهد.

از سوی دیگر موضوع اختلاف میان عربستان و قطر از موارد دیگری است که امکان دارد برگزاری این نشست را تحت الشعاع خود قرار دهد هر چند که برخی از رسانه ها در روزهای گذشته از ملاقات تعدادی از مقامات دو کشور برای رفع کدورت های فی مابی خبر داده بودند، اما به نظر می رسد سایه اختلافات عربستان با قطر همچنان بر این شورا سنگینی کند.

سال گذشته نیز قطر سطح مشارکت خود را تا سطح مشاور وزیر خارجه کاهش داده بود و سلطان «قابوس بن سعید» شاه عمان نیز با عدم مشارکت خود معاون نخست‌ وزیر در امور شورای وزیران را به عنوان نماینده خود به این اجلاس فرستاده بود.

سی و نهمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس نیز که قرار بود سال گذشته در کشور عمان برگزار شود به دلیل انصراف این کشور در نهم دسامبر  ۲۰۱۸ (۱۸ آذر ۱۳۹۷) در عربستان سعودی برگزار شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.