به گزارش تارنمای « العهد»، گروه های فلسطینی در همین رابطه از جامعه بین الملل خواستند تا با اظهارات پمپئو در خصوص مشروعیت بخشیدن به شهرک سازی صهیونیست ها در کرانه باختری مقابله کند.

تشکیلات خودگردان فلسطین

« محمد اشتیه » نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین به شدت اظهارات وزیر خارجه آمریکا را محکوم کرد و آن را نشانه به تمسخر گرفتن قوانین بین الملل و قطعنامه های سازمان ملل دانست که طی آنها به وضوح شهرک سازی  «جرم» شناخته شده است.

اشتیه از جامعه بین الملل خواست تا با این اقدام آمریکا به مقابله برخیزد زیرا تلاش های جهانی جهت برقراری صلح را در هم خواهد کوبید.

وی گفت: جانبداری دولت ترامپ از جریان های تندرو در اسراییل باعث شده تا اصول اساسی قوانین بین الملل و اجماع جهانی در خصوص محکومیت شهرک سازی و جرم دانستن آن را نادیده بگیرد. آمریکا با این اقدام در واقع می خواهد از نتانیاهو در آخرین لحظات رقابت بر سر تصدی پست نخست وزیر حمایت به عمل آورد.

نماینده فلسطین در سازمان ملل

« ریاض منصور » نماینده دائمی تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل نیز به نوبه خود مشورت هایی را با اعضای شورای امنیت آغاز کرد تا بدین ترتیب بتواند حمایت سازمان ملل جهت مقابله با این اقدام غیر قانونی آمریکا را به دست آورد.

ریاض منصور گفت: شورای امنیت در همین خصوص فردا (چهارشنبه) تشکیل جلسه خواهد داد و طی آن موضع غیرقانونی آمریکا را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

وی تاکید کرد که در همین رابطه نامه هایی برای دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت بین الملل و رئیس مجمع جهانی فرستاد و طی آنها اظهارات پومپئو را محکوم کرد.

جنبش جهاد اسلامی 

از سوی دیگر جنبش « جهاد اسلامی » فلسطین از اظهارات پمپئو  به عنوان اظهارات « استعماری و خصمانه و فاقد هر گونه مشروعیت » نام برد و آن را نشانه « چهره پلید آمریکا در حمایت از اشغالگران و تروریسم » دانست .

جهاد اسلامی با صدور بیانیه ای ضمن اعلام این مطلب خواستار شدت گرفتن « مقاومت علیه شهرک سازی در کرانه باختری و بیت المقدس و متحد شدن تمامی جریان های سیاسی فلسطین جهت مقابله با اشغالگران صهیونیست » شد .

این جنبش تاکید کرد: سکوت جهان عرب در مورد تجاوز اشغالگران علیه غزه و بیت المقدس و کرانه باختری دولت آمریکا را تشویق کرد تا کشورهای عرب را دستکم گرفته و چنین تصمیمات خصمانه ای اتخاذ کند.

جهاد اسلامی از کشورهای عرب خواست تا « علیه اظهارات پمپئو با یکدیگر متحد شوند و اقدامات عملی روشن و مشخصی جهت مقابله با بی شرمی آمریکا و تجاوزگری صهیونیست ها اتخاذ کنند.»

جنبش حماس 

« عبداللطیف القانوع » سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین « حماس » خاطرنشان کرد : اظهارات پمپئو امید آن دسته از کسانی که به طرح شکست خورده سازش امید بسته بودند ، ناامید کرد.

القانوع افزود : رژیم اشغالگر قدس با عزم و اراده و ایستادگی و مقاومت فراگیر و مبارزه مستمر ملت ما از بین خواهد رفت.

جنبش فتح 

جنبش فتح نیز به نوبه خود از مشروعیت یافتن شهرک سازی از سوی آمریکا به عنوان یک اقدام « مردود و در تضاد با قانون و مشروعیت بین المللی» نام برد.

« اسامه القواسمی » عضو شورای انقلابی و سخنگوی جنبش فتح ضمن اعلام این مطلب تاکید کرد: تمام جهان به طور قاطع با تمامی تصمیمات آمریکا یعنی انتقال سفارت این کشور از تل اویو به بیت المقدس و به رسمیت شناختن حاکمیت اسراییل بر بلندیهای جولان و مشروعیت بخشیدن به شهرک سازی مخالف است.

القواسمی بر تغییر ناپذیر بودن موضع فلسطین در مخالفت با شهرک سازی به عنوان یک سیاست استعمارگرایانه و مقاومت در برابر آن تاکید کرده و گفت: این اقدام آمریکا برعزم و اراده ملت ما در پایبندی بر حقوق حقه خود خواهد افزود.   

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا برخلاف واقعیت موجود مدعی شد که شهرک سازی صهیونیست ها اقدامی برخلاف قوانین بین الملل بشمار نمی رود و در واقع با این اقدام خود به ادامه روند شهرک سازی توسط صهیونیست ها مشروعیت بخشید.

دولت ترامپ اعلام کرد شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری با قوانین بین‌المللی ناسازگار نیست. بسیاری از کشورهای جهان مخالفت خود را با این رویکرد ایالات متحده ابراز کرده و حتی چندی قبل دیوان دادگستری اروپا با صدور حکمی از مقامات کشورهای اروپایی خواست محصولات تولیدی در «سرزمین‌های اشغالی فلسطین» را از این پس به جای برچسب «ساخت اسرائیل» با برچسب «ساخت سرزمین‌های اشغالی فلسطین» وارد اروپا کنند.

مخالفتها با این نظر دولت ترامپ همچنان ادامه دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.