ابراهیم کالین طی سخنانی پس از نشست کابینه دولت در آنکارا گفت: بار دیگر تاکید می کنیم که آمریکا به عنوان طرف توافق ۱۷ اکتبر و روسیه به عنوان طرف توافق سوچی در تاریخ ۲۲ اکتبر باید به تعهدات خود در چارچوب این توافقات عمل کنند.

وی همچنین درباره تصمیم آمریکا درباره شهرک‌های غیرقانونی یهودی‌نشین اظهار داشت: این اظهارات تاسف‌بار که به منزله زیرپا گذاشتن قوانین بین‌المللی و حقوق فلسطینیان است را رد و آن را محکوم می‌کنیم.

کالین افزود: آمریکا با استفاده از عبارت «شهرک» کلمه‌بازی می‌کند، مناطق مذکور نه شهرک بلکه اراضی اشغالی به شمار رفته و متعلق به مردم فلسطین است.

او تصریح کرد: ما به هیچ وجه اشغال اراضی فلسطین در کرانه باختری، قدس، نوار غزه یا جای دیگری را نخواهیم پذیرفت و تا دست‌یابی مردم فلسطین به آزادی خود و اجرای راه‌حل تشکیل دو دولت مستقل، از آرمان به‌حق و مشروع این مردم حمایت خواهیم کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه همچنین اظهار داشت که رئیس‌جمهور اردوغان و سران فرانسه، آلمان و انگلیس پس از اجلاس ناتو نشست چهارجانبه انجام خواهند داد.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز چند روز پیش با تهدید به شروع عملیات جدید در شمال سوریه گفت: ترکیه در زمینه توافق با روسیه و آمریکا، آنچه را که برعهده اش بود انجام داده است، در مواردی که تجاوزی صورت گرفته، ترکیه آنچه را که می باید انجام دهد، انجام داده و بعد از این نیز انجام خواهد داد و در صورتی که از این مساله نتیجه ای حاصل نشد، همانگونه که در بعد از توافق بی نتیجه قبلی با آمریکا اقدام به عملیات نظامی کردیم، اقدام لازم را صورت خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.