به نقل از گمرک ایران، سهم صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی) در هفت ماه نخست سال ۷۹ میلیون و ۴۲۲ هزار تن به ارزش ۲۴ میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار بود.

بر اساس این گزارش پنج کشور عمده واردکننده کالا از ایران طی مدت مذکور به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان بوده‌اند. چین با رقمی بالغ بر ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، عراق با ۵ میلیارد و ۱۷۳ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۷۸۴ میلیون دلار و ترکیه با ۲ میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار و افغانستان با یک میلیارد و ۲۸۳ میلیون دلار مهمترین مقصد صادرات غیرنفتی ایران بودند.

بنابراین گزارش، میزان واردات قطعی کشورمان نیز در مدت مذکور ۱۹ میلیون و ۸۰۵ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲۵ میلیارد و ۱۷۳ میلیون دلار بود.

گفتنی است، چین، امارات متحده عربی، ترکیه، هند و آلمان کشورهای عمده طرف معامله واردات با ایران بوده اند، به طوری که چین ۶ میلیارد و ۳۹۹ میلیون دلار، امارات متحده عربی ۴ میلیارد و ۵۸۶ میلیون دلار، ترکیه ۳ میلیارد و ۳۷ میلیون دلار، هند ۲ میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار و آلمان یک میلیارد و ۲۰۸ میلیون دلار از کل واردات کالا به ایران را به خود اختصاص دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.