رای الیوم گزارش داد، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در نشستی برای بررسی بودجه وزارت خارجه در پارلمان این کشور به سوالات مختلف نمایندگان پاسخ داد.

این مسئول وزارت خارجه ترکیه با اشاره به اینکه کشورش ریاست مشترک کارگروه مبارزه با تروریست‌های خارجی را برعهده دارد، اعلام کرد: ترکیه حدود ۷۷۰۰ تروریست‌ را به کشورهایشان بازگردانده و ۷۰ هزار تن دیگر را در لیست ممنوع الورودها قرار داده است.

او با تاکید بر اینکه ترکیه تفاوتی میان گروه‌های تروریستی قائل نیست، گفت: آنکارا از کشورهای آفریقایی برای مقابله با تقویت قدرت سازمان‌های تروریستی بوکو حرام و جنبش الشباب حمایت می‌کند.

چاووش‌اوغلو افزود: در این راستا نیروهای ترکیه نیروهای امنیتی سومالی را آموزش داده و توانمندی‌های آنها را در این راستا تقویت می‌کنند.

وزیر خارجه ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: وابستگی ترکیه به خارج در زمینه صنایع دفاعی به شکل گسترده‌ای کاهش یافته است. در حال حاضر ما ۷۰ درصد نیازهایمان را خودمان تولید می‌کنیم و برای ۳۰ درصد باقی مانده از خارج کمک می‌گیریم، ما باید برای کاهش این میزان (وابستگی) بیشتر تلاش کنیم.

او درباره تحولات شرق مدیترانه نیز تاکید کرد: آنکارا از حقوق آنها و حقوق جمهوری قبرس شمالی دفاع کرد.

این مسئول وزارت خارجه ترکیه درباره تعیین نقاط نفوذ در شرق مدیترانه تاکید کرد: هرگونه اقدامی بدون موافقت همه کشورها نادرست خواهد بود.

چاووش‌اوغلو درباره کشته شدن ابوبکر بغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش نیز گفت: اسماعیل العیثاوی، از نزدیکان البغدادی را بازداشت کردیم و به عراق تحویل دادیم، او همان کسی است که محل اختفای البغدادی را فاش کرد.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اینکه خواهر بغدادی و خانواده او را در منطقه اعزاز سوریه و نه در ترکیه بازداشت کرده، اظهار کرد: ی.پ.گ با آغاز عملیات "چشمه صلح" بیشتر داعشی‌ها را آزاد کردند.

او افزود: ی.پ.گ برای کنترل بر مناطق مختلف و تقسیم کشور با داعش مبارزه می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.