وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه طی بیانیه‌ای از اغتشاشات و اعتراضات خشونت‌آمیز در برخی شهرهای ایران حمایت کرد و این اغتشاشات را «تظاهرات مسالمت‌آمیز» خواند.

وزرات امور خارجه فرانسه در این بیانیه اعلام کرد: «دولت فرانسه به‌دقت اعتراضاتی را که در چندین شهر ایران در جریان است، دنبال می‌کند. وزارت امور خارجه فرانسه بار دیگر تعهد خود را به حمایت از آزادی بیان و حق تظاهرات مسالمت‌آمیز در ایران ابراز می‌دارد.»

دولت آلمان نیز در اظهاراتی مشابه خواستار «احترام به خواسته‌های قانونی معترضان» در ایران شد و از دولت ایران خواست که به خواسته‌های معترضان برای «گفتگو» پاسخ دهد.

سخنگوی دفتر «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان روز دوشنبه اعلام کرد: «وقتی مردم مطالبات سیاسی و اقتصادی خود را مطرح می‌کنند، مانند آنچه اکنون در ایران اتفاق می‌افتد، ما این را یک حق قانونی و مورد احترام می‌دانیم.»

پیش از این چنین اظهارات مداخله‌جویانه‌ای به‌صورت شدیدتر از سوی مقامات آمریکایی نیز مطرح شده و واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشته است.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در واکنش به ابراز حمایت و همراهی مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با عده‌ای آشوبگر در برخی شهرهای ایران، ضمن تقبیح و محکومیت این‌گونه حمایت‌ها و اظهارات مداخله‌جویانه گفت: مردم عزتمند ایران به‌خوبی می‌دانند که این‌گونه اظهارنظرهای ریاکارانه و مزوّرانه حاوی هیچ‌گونه همدردی صادقانه و دلسوزانه‌ای نیست و اقدامات عده‌ای هرج‌ومرج‌طلب و تخریب‌گرِ مورد حمایت امثال ایشان به هیچ‌ وجه سنخیتی با روش و منش قاطبه مردم فهیم و بصیر ایران ندارد.

موسوی با اشاره به نیات شوم و بدخواهانه دولت ایالات متحده آمریکا خصوصاً وزیر خارجه این کشور نسبت به مردم کشورمان افزود: جالب است اظهار همدردی با مردمی انجام می‌شود که تحت فشار تروریسم اقتصادی آمریکا قرار داشته و پیش از این نیز از زبان همین فرد به‌صراحت بیان شد که باید به مردم ایران گرسنگی داد تا در مقابل ما تسلیم شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.