براساس این گزارش که امروز جمعه منتشر شد، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که روسیه بالگردها و سربازان خود را در پایگاه‌های خالی آمریکا در شمال سوریه فرود آورده است.

«به نظر می‌رسد سربازان روسی در پایگاه هوایی سوریه در شمال استان حلب در نزدیکی مرز با ترکیه در حال فرود آمدن هستند.»

در ادامه این خبر گفته شد: این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته به طور ناگهانی دستور خروج نیروهای آمریکایی از بخش‌هایی از سوریه را صادر کرد.

به نقل از رسانه وزارت دفاع روسیه همچنین گفته شده است که از مراکز جدید استقرار نیروهای روسی برای توزیع کمک‌های بشردوستانه برای ساکنان محلی استفاده خواهد شد.

گفتنی است، ۳۰ مهرماه امسال رسانه‌های روسی از استقرار چندین بالگرد نیروی هوافضای روسیه در یک پایگاه هوایی در استان رقه که به تازگی نیروهای آمریکایی آن را ترک کردند، خبر دادند. 

خبرگزاری دولتی تاس در این باره گزارش داده بود: بالگردهای نیروی هوافضای روسیه در پایگاه نظامی الطبقه در استان رقه فرود آمدند.
پایگاه الطبقه در سال ۲۰۱۴ به اشغال تروریست‌های داعشی درآمد و در سال ۲۰۱۷ نیروهای دمکراتیک سوریه این پایگاه را تصرف کرده و سپس به نیروهای آمریکایی تحویل دادند.
در گزارش تاس به نقل از یک مقام نظامی ارشد سوری گفته شد: در زمان حاضر اماکن تخریب شده پایگاه الطبقه برای ترمیم بررسی می‌شود و تجهیزات منهدم شده این پایگاه از آن خارج و باند پرواز آن هم در حال ترمیم است.
آمریکا تا یک ماه پیش حدود ۱۹ پایگاه نظامی در سوریه داشت اما ترامپ به یکباره اعلام کرد که نظامیان آمریکا باید سوریه را ترک کنند.

مدتی پس از کاهش پایگاه‌های آمریکا در سوریه، ترامپ حرف خود را پس گرفت و اعلام کرد: حضور سربازان آمریکایی در برخی مناطق سوریه درآمد زا است و آنها برای حفاظت از میادین نفتی شمال سوریه به برخی از مناطق بازخواهند گشت.

روسیه و سوریه آمریکا را به راهزنی بین‌المللی متهم کرده اند چرا که روس‌ها با ارایه شواهد و مدارک نشان داده‌اند نظامیان آمریکایی در حال قاچاق نفت از سوریه به خارج از این کشور هستند و نفت را به شرکت های سوری در غرب می‌فروشند، آمریکا هم نه تنها این خبرها را تکذیب نکرد بلکه از منفعت آن برای ایالات متحده گفت.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز در واکنش اعلام کرد: آمریکا با درآمد حاصل از فروش نفت سوریه، از گروه‌های مسلح وفادار به خود حمایت می‌کند.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیزگفت: آمریکا ماهانه بیش از ۳۰ میلیون دلار نفت استخراج می‌کند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.