علیرضا رئیسی افزود: روش انجام این مطالعه از طریق پرسشگری درب خانوار است که توسط حدود ۵۰۰ تیم پرسشگری آموزش دیده انجام خواهد شد. در این بررسی از حدود ۳۱ هزار خانم پرسشگری انجام می‌شود. لازم به ذکر است در این مطالعه نیازی به اعلام نام و نام خانوادگی افراد نیست و سوابق باروری افراد به شکل کاملا محرمانه پرسیده خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: باروری و تزاید نسل از مفاهیم مهم جمعیتی محسوب می‌شود که همیشه مورد توجه بوده است چرا که بقا و دوام هر جامعه به این موضوع مهم بستگی دارد. با ابلاغ سیاست های کلی جمعیت در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳، وزارت بهداشت برای اجرایی سازی این سیاست‌ها برنامه‌های ویژه‌ای را آغاز کرده است.

وی تصریح کرد: عزم وزارت بهداشت به ویژه در بحث غربالگری، مدیریت و درمان زوجین نابارور بسیار جدی بوده و برنامه‌ریزی مناسب به منظور پیشگیری، تشخیص به موقع و درمان به هنگام ناباروری نیازمند اطلاعات به روز و مبتنی بر شواهد است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: به نظر می‌رسد در ایران با افزایش متوسط سن ازدواج و تاخیر در فرزندآوری مشکلات باروری رو به افزایش است. در این راستا و به منظور تعیین شیوع این مشکل سلامت از سال ۱۳۹۵ انجام مطالعه‌ای کشوری در دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس شکل گرفت.

 رئیسی افزود: برای انجام این بررسی از نظر اساتید برجسته کشوری استفاده شد و با هماهنگی موسسه ملی تحقیقات سلامت و همکاری مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، کرمان و کرمانشاه چارچوب علمی و اجرایی آن طراحی و پس از انجام دو مرحله بررسی آزمایشی از نیمه دوم آبان ماه عملیات اجرایی آن آغاز شد. انتظار می‌رود مردم عزیزمان با همکاری همیشگی خود با خدمتگزاران عرصه سلامت، ما را در انجام این مهم نیز یاری کنند تا بتوانیم با استفاده از نتایج این پژوهش و مبتنی بر شواهد علمی برنامه ریزی مناسبی برای زوجین داشته باشیم.

رئیسی خاطر نشان کرد: از زمان ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت فعالیت هایی را در زمینه بند سوم این سیاست‌ها در خصوص مشکل ناباروری آغاز کرده است که از آن جمله می‌توان به فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی عمومی نسبت به عوامل ایجاد کننده ناباروری و همچنین پیگیری ادغام برنامه ناباروری در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور اشاره کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.