«کیم میونگ گیل» نماینده مذاکرات با آمریکا در کره شمالی با انتقاد از آمریکا به دلیل اینکه پیام‌های خود را به صورت غیرمستقیم و طریق واسطه برای پیونگ‌یانگ ارسال می‌کند، گفت چنین اقداماتی درخصوص حسن نیت واشنگتن تردید ایجاد می‌کند.

به نوشته خبرگزاری رسمی کره شمالی، میونگ گیل طی بیانیه‌ای گفت «استفن بیگان» نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در کره شمالی از طریق کشوری ثالث ابراز امیدواری کرده است که پیونگ‌یانگ و واشنگتن بتوانند ماه آینده میلادی (دی ماه) مذاکرات را از سر گیرند.

این دیپلمات ارشد کره شمالی نوشت: «نمی‌دانم چرا وی، این به‌اصطلاح ایده روابط آمریکا-کره شمالی را از طریق طرف سوم منتقل می‌کند و به این فکر نمی‌کند که اگر هرگونه پیشنهاد با ایده‌ای در خصوص گفت‌وگو میان کره شمالی و آمریکا دارد، رک و صادقانه با من که طرف صحبتش هستم ارتباط مستقیم برقرار کند».

وی افزود: «رفتارهای او (بیگان) به تردیدها درخصوص آمریکا می‌افزاید. اگر حل مسائل از طریق گفت‌وگو امکان‌پذیر باشد، حاضریم با آمریکایی‌ها هرکجا و هر زمان دیدار کنیم».

میونگ گیل در ادامه هشدار داد: «اگر آمریکا همچنان به‌دنیال اهداف شوم خود برای عبور از محدوده زمانی تعیین شده برای مذاکره تا پایان امسال است، همان‌طور که در مذاکرات سوئد در ماه اکتبر به‌دنبال آن بود، ما هیچ تمایلی به چنین مذاکراتی نداریم».

وی همچنین گفت اگر هدف آمریکا مذاکره در خصوص مسائل دارای درجه اهمیت پایین نظیر تأسیس دفتر روابط در کره شمالی باشد، حل و فصل مسائل موجود امکان‌پذیر نخواهد بود.

کره شمالی روز گذشته نیز تهدید کرد که در صورت انجام رزمایش‌های برنامه‌ریزی شده آمریکا با کره جنوبی، اقدام تلافی جویانه انجام داده و فشارها برای تغییر رویه آمریکا را ادامه خواهد داد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در ماه ژوئن (خرداد) سال جاری میلادی توافق کردند که مذاکرات در خصوص عدم اشاعه تسلیحات اتمی کره شمالی را از سر بگیرند که این توافق تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

مقامات کره شمالی و آمریکایی ماه گذشته میلادی نیز در «استکهلم» سوئد دیدار کردند که این دیدار نیز به صورت نیمه‌کاره و بدون نتیجه به پایان رسید و کره شمالی علت شکست این مذاکرات را «عدم انعطاف‌ آمریکا» مقابل پیونگ‌یانگ اعلام کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.