به گزارش پایگاه خبری هیل، سناتور رابرت منندز خواستار اجازه سنا برای تصویب این قطعنامه شده بود که نسل کشی ارامنه را به رسمیت می‌شناخت.

وی گفته بود: سیاست خارجه آمریکا باید بیانگر حکایت صادقانه نقض‌های حقوق بشر، جنایت علیه بشریت، پاک سازی قومی و نسل کشی باشد ما نمی‌توانیم به قربانیان ارامنه این نسل کشی پشت کنیم.

منندز افزوده بود که به کنفرانس خبری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای‌اش گوش داده است.

اردوغان از قطعنامه تصویب شده توسط مجلس نمایندگان آمریکا برای به رسمیت شناختن این نسل کشی انتقاد کرده و در عوض متعهد شد تا یک کمیسیون تاریخی تاسیس کند.

اما سناتور لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه از ایالت کارولینای جنوبی به تصویب این قطعنامه در سنا اعتراض کرده و گفت: سناتورها نباید تاریخ را تحریف کنند یا آن را مجددا بنویسند.

براساس قوانین سنا هر یک از سناتورها می‌توانند از سنا اجازه بگیرند تا لایحه یا قطعنامه‌ای را تصویب کنند اما هر یک از سناتورهای دیگر می‌توانند مانع آن شوند.

اعتراض گراهام چند ساعت پس از آن مطرح شد که وی در نشست کاخ سفید با ترامپ، اردوغان و گروهی از سناتورهای جمهوری خواه شرکت کرد.

وی در صحن سنا گفت: من به تازگی با اردوغان و ترامپ دیدار و درباره مشکلاتی که به دنبال حمله نظامی ترکیه با آنها در سوریه مواجه هستیم گفت‌وگو کردم. من امیدوارم که ترکیه و ارمنستان بتوانند به طور صلح آمیز این مشکل را حل کنند.

گراهام افزود: من مخالفت کردم نه به خاطر گذشته بلکه به خاطر آینده.

این قطعنامه با ۴۰۵ رای موافق و ۱۱ رای مخالف در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود.

این در حالی است که ترکیه کشتار یک و نیم میلیون ارمنی را به عنوان "نسل کشی" به رسمیت نمی‌شناسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.