خبرگزاری «رویترز» روز پنج‌شنبه به نقل از منابع مطلع نوشته است که عربستان سعودی با هدف دستیابی به یک آتش‌بس در یمن، گفت‌وگوهای غیررسمی با جنبش انصارالله را تسریع کرده است.

این خبرگزاری به نقل از سه منبع مطلع نوشته است که این گفت‌وگوها اواخر ماه سپتامبر (اوایل مهر) در اردن آغاز شده است.

این منابع گفته‌اند این مذاکرات پس از آن شکل گرفته که جنبش انصارالله پیشنهاد توقف حملات تلافی‌جویانه به عربستان سعودی در ازای توقف حملات هوایی به یمن را مطرح کرده است.

یک منبع چهارم به رویترز گفته است: «بحث‌ها بر سر نهایی کردن یک پیمان امنیتی با سرعت و از طریق چند کانال در حال پیشرفت است.» به گفته وی، با این وجود ریاض هنوز در مورد امنیت مرزهایش نگرانی‌هایی دارد.

یک مقام سعودی هم مدعی شده است که این گفت‌وگوها ادامه رایزنی‌هایی است که از سال ۲۰۱۶ بین طرفین در جریان بوده است.

یک مقام در جنبش انصارالله که خواسته نامش فاش نشود، برقراری گفت‌وگو میان این گروه و عربستان سعودی برای برقراری آتش‌بس را تأیید کرده، اما هشدار داده است که صبر طرف یمنی «رو به پایان است.»

آنطور که از زمان‌بندی اعلام‌شده در خبر رویترز برمی‌آید، عربستان سعودی بعد از حمله گسترده و موفقیت‌آمیز انصارالله یمن به تأسیسات نفتی «آرامکو» در دو منطقه «بقیق» و «خریص» به گفت‌وگو با این جنبش روی آورده است.

در جریان حملات پنج ساله عربستان سعودی به یمن، ده‌ها هزار نفر که اغلب آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند، کشته و صدها هزار نفر هم مجروح و آواره شده‌اند. سازمان ملل متحد از یمن به عنوان «بزرگترین بحران انسانی معاصر» یاد کرده است. با وجود این حملات گسترده، عربستان سعودی در تحقق هدف اشغال صنعا ناکام بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.