ترکیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که آمریکایی داعشی را که یونان از پذیرش او امتناع کرده و برای مدت چندین روز در منطقه حائل مرزی معطل مانده، به آمریکا مسترد می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، آنکارا که از روز دوشنبه هفته جاری، اخراج زندانیان داعش را آغاز کرده، همچنین گفت که هشت زندانی اروپایی داعش را نیز به کشورهایشان بازمی‌گرداند.

آنکارا در راستای این برنامه، یک زندانی آلمانی و یک زندانی آمریکایی داعش را اخراج کرده و گفته است که ۲۳ زندانی اروپایی این گروه تروریستی را در روزهای آتی به کشورهایشان خواهد فرستاد.

طبق این گزارش، پلیس یونان روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که پلیس ترکیه به ایست مرزی «کاستانیز» آمده و درخواست کرده که یک شهروند آمریکایی عرب‌تبار که آنها را همراهی می‌کرده، وارد یونان شود که با درخواست پلیس ترکیه مخالفت می‌شود و این زندانی آمریکایی به ترکیه بازگردانده می‌شود.

با اینحال، رسانه‌های دولتی ترکیه می‌گویند که این زندانی در منطقه حائل بین ترکیه و یونان نگهداری شده است و امروز (پنجشنبه)، وزارت کشور ترکیه اعلام کرد که آمریکا با بازگشت این زندانی داعش موافقت کرده است.

وزارت کشور ترکیه در بیانیه‌ای در این خصوص گفت:‌ «به واسطه تضمین‌هایی که آمریکا در خصوص بازگشت وی و فراهم کردن اسناد مربوط به سفرش ارائه داده، فرایندهای لازم برای بازگرداندن وی به آمریکا آغاز شده است».

وزارت کشور ترکیه همچنین اعلام کرد که ترکیه امروز (پنجشنبه) یک زندانی انگلیسی و هفت زندانی آلمانی را به لندن و برلین اخراج می‌کند.

وزارت خارجه آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که آنکارا، این کشور را در جریان بازگرداندن ۱۰ نفر از جمله سه مرد و پنج زن و دو کودک قرار داده است.

ترکیه می‌گوید از زمان آغاز حمله نظامی ۹ اکتبر (۱۷ مهرماه) به شمال شرقی سوریه، ۲۸۷ عضو داعش را در شمال شرقی سوریه بازداشت کرده است.

پیش از این، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز بارها از کشورهای اروپایی خواسته بود عناصر داعش را که در مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان کُرد سوری در زندان هستند، برای محاکمه تحویل بگیرند.

اواخر مهرماه، شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» ادعا کردند که پس از حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش ترکیه به منطقه «عین عیسی» در شمال استان رقه، ۷۸۵ تن از عناصر داعش از این اردوگاه فرار کرده‌اند.

نهاد موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» نیز خبر داده بود که نزدیک به ۱۰۰ تن از زنان و کودکان تروریست‌های داعش توانسته‌اند از اردوگاه «عین عیسی» فرار کنند. «رامی عبدالرحمن» مدیر این مرکز گفت که وضعیت داخلی اردوگاه متشنج است. در این اردوگاه ۱۰۰۰۰ تروریست داعشی به همراه خانواده‌هایشان زندانی بوده‌اند.

اقدام ترکیه در اخراج زندانی آمریکایی داعش، یک روز بعد از آن صورت گرفته است که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه مذاکراتی را با ترامپ در واشنگتن برای رفع اختلافات دو کشور انجام داد.

ترکیه اعلام کرده است که طی روزهای آینده زندانی‌های بیشتری از داعش را به آلمان، ایرلند، دانمارک و فرانسه مسترد خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.