به گزارش روزنامه طلوع، به دنبال افزایش بی سابقه قیمت گوجه در پاکستان "محمد هشام پوپالزی" دبیر وزارت امنیت ملی مواد غذایی گفت: ما در بررسی صدور مجوز خرید گوجه از ایران هستیم.

وی افزود: ما در این باره فکر خواهیم کرد و در جلسه با واردکنندگان در این مورد تصمیم می گیریم.

پاکستانی ها که در ماه های گذشته برای چندمین بار شاهد افزایش غیرعادی قیمت کالای اساسی، نرخ سوخت و روند صعودی تورم بوده اند، در روزهای اخیر گرانی افسار گسیخته مواد غذایی به ویژه در بازار سبزی و صیفی جات مانند گوجه فرنگی به کابوسی برای آنها تبدیل شده است.

پاکستانی ها با اینکه تولیدکننده برنج هستند اما بیشتر از گندم (نان) در وعده های غذایی خود استفاده می کنند و گوجه فرنگی نیز در تهیه خورش برای وعده های ناهار و شام حرف اول را برای خانوارهای می زند اما گرانی غیرعادی  این ماده غذایی در بازار صدای مردم این کشور را در آورده است.

گرانی گوجه فرنگی در پاکستان طی سال ھای اخیر بسیار دیده شد اما این کشور تلاش کرده  تا با واردات آن از کشورهای همسایه از جمله ایران به کاھش قیمت این  کالا در بازار داخلی کمک کند.

اما قیمت سبزیجات در هفته های اخیر از اسلام آباد، لاهور و کراچی گرفته تا دیگر شهرهای پاکستان به ویژه گوجه فرنگی به شکل باور نکردنی افزایش یافته و رسانه های این کشور در مصاحبه میدانی با مردم گزارش دادند که دولت هیچ کنترلی بر قیمت ها ندارد و عرضه کنندگان قیمت های خودساخته نجومی بر اجناس مقرر کرده اند.

به گزارش شبکه «جیو نیوز» پاکستان تا ۱۲ ساعت گذشته قیمت هر کیلو گوجه فرنگی حتی به ۴۰۰ روپیه (۲.۵۶ دلار) نیز رسیده است. هر روپیه پاکستان معادل ۶۹۰ ریال ایران است.

افزایش بدهی های خارجی، کاهش ذخیره ارزی و همزمان پایین آمدن ارزش پول ملی در پاکستان باعث شده تا تورم به شکل بی سابقه ای افزایش پیدا کرده و قیمت بسیاری از اجناس و کالاهای اساسی به ویژه مواد غذایی بالاتر از نرخ مصوب دولت به بازار راه یابد تا سفره پاکستانی ها روز به روز کوچکتر شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.