«امانوئل مکرون» امروز (سه شنبه) در مراسم گشایش دومین مجمع صلح پاریس گفت: اروپا، قرن ها درگیر جنگ های داخلی بود. اینجا آزمایشگاه چند جانبه گرایی است. اروپا جایی از جهان است که بی شک به خوبی می داند عدم همکاری به چه قیمتی تمام می شود.

وی افزود: باید به تلاش های خود ادامه و اقدام های ابتکاری جدیدی را انجام دهیم و نه اینکه با نهادهای چند جانبه رقابت کنیم بلکه به اقدام های آنها بیافزاییم.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: یکجانبه گرایی و ناحیه گرایی افراطی در خطر است. ما این را در گذشته تجربه کردیم و ناسیونالیسم فقط به سمت جنگ هدایت می کند.

مکرون گفت: عدم همکاری باعث می شود تا آنچه ما توانستیم در گذشته بسازیم نابود شود. با چالش هایی چون ناسیونالیسم، تغییرات آب و هوایی و تکنولوژی مواجه هستیم. اینکه سست باشیم یک خطر است.

وی تاکید کرد: با بحران سیستم های اقتصادی و سیاسی خود مواجه هستیم.

پیش از سخنان مکرون، رئیس جدید کمیسیون اروپا گفت:‌ دیدگاه من از اروپایی که آشتی دهنده کسانی است که از هم جدا شده اند، اروپایی است که خواستار مسوولیت پذیری است.

«اورزولا فون در لاین» گفت: ما به رویکردی مسوولانه نسبت به سیاره خود و حاکمیتی خوب نیاز داریم. ما به مبارزه علیه فساد نیاز داریم و باید به قوانین حاکم و کرامت مردم احترام بگذاریم.

وی ادامه داد: ما نباید تاریخ را فراموش کنیم و اینکه اگر اروپا امروز خیلی تکامل یافته به این دلیل است که از اعضای خود انتظار داریم که با هم متحد باشند و توانایی عمل داشته باشند.  

رئیس جدید کمیسیون اروپا تاکید کرد:‌ با توجه به چالش های جهانی نیازمند نهادهای قوی و همکاری چند جانبه، ثبات و رهبری مسوولانه هستیم.

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز در مجمع صلح پاریس گفت: برای جلوگیری از یک سیاست کامل حداقل دخالت دولت در امور اقتصادی افراد و جامعه، چند جانبه گرایی لازم است.

دومین مجمع صلح پاریس با محور اصلی اتخاذ رویکرد چند جانبه‌گرایی برای حاکمیت نوین جهانی با حضور سران ۳۰ کشور از امروز  در تالار بزرگ «وی‌یت» (Grande halle de la Villette) پایتخت فرانسه آغاز به کار کرد.

مجمع سالانه صلح پاریس ابتکاری است که توسط امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در نوامبر سال ۲۰۱۸ برای نخستین بار برگزار شد و امسال دومین سال برگزاری خود را سپری خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.