لاریجانی: هیچ دولتی عمدی نداشت که حکمرانی مطلوب شکل نگیرد
«علی لاریجانی» صبح امروز دوشنبه در همایش ملی حکمرانی اسلامی که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، با بیان اینکه مفهوم حکمرانی یک امر لایتغیر نیست، اظهار داشت: این مفهوم حالت سیال دارد و به جهات مختلف سوق پیدا میکند. در حکمرانی مطلوب حق اظهار نظر و پاسخگویی، عدم خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت تنظیمگری، حاکمیت قانون و کنترل فساد وجود دارد.
رئیس مجلس با بیان اینکه شرایط عصر ما تغییراتی در مفهوم حکمرانی ایجاد کرده است که یکی از این موارد افزایش آگاهیهای مردم نسبت به ساختار کشور است، بیان کرد: تاثیر برقآسای فناوری اطلاعات و ارتباطات بر زندگی مردم، تنوع بسیار زیاد در نیازهای جامعه و درهم تنیدگی مسائل اداری کشور و همچنین دستور از بالا به پایین، از دیگر مواردی است که در عصر حاضر مفهوم حکمرانی را تا حد زیادی دچار تغییر کرده است.
اهم صحبتهای لاریجانی به نقل از ایرنا در ادامه آمده است؛
*همه دولتهایی که پس از انقلاب روی کار آمدند قصد خدمت داشتند، هیچکدام از دولتهای پس از انقلاب نمیخواستند کاری کنند که حکمرانی مطلوب درجامعه شکل نگیرد.
*من همه ادوار حکومت پس از انقلاب را نگاه میکنم هیچ دولتی عمدی نداشت که حکمرانی مطلوب شکل نگیرد اشکال کجا بود، اشکال این بود که تئوری سنجی مطلوب در این زمینه شکل نگرفت یعنی مشکل نظریهسنجی وجود داشت.
* باید به آرا حکما و فقهای بزرگ رجوع کنیم که چه نظری داشتند و مدینه فاضله را چگونه تعریف میکردند. عجیب این است که در اکثر آرا متفکرین ما که در زمینه فلسفه سیاست یا حکومت سخن گفتند یک نکته مهم براق است و آن محور عدالت است.
* اگر به آرا متفکران خودمان مثل فارابی برگردید عدالت محور است، در غرب چگونه به عدالت نگاه میشود، در غرب راجع به این واژه نظر دادند، سه گرایش در غرب در مورد عدالت وجود دارد، یکی جریان فایدهگرایان است که تئوریشان این است ارزش اخلاقی افراد به لذت و شادی و خرسندی جامعه است.
* جریان دیگر اختیارگرایان هستند که میگویند آنچه مهم است فضای آزاد و عدالت است.از این دین جریان هرگونه کنترل بازار یک عمل ضد ارزش و عدالتی است، گرایش دیگر شهودگرایان هستند که به اصول اولیه اخلاقی قائل هستند. در این سه جریان عدالت امر تبعی است، جز شهودگرایان که گروه اندکی هستند برای مفهوم عدالت اصالت جدی قائل نیستند،
* اگر به کتاب الهی رجوع کنیم هدف از ارسال رسل اقامه عدل و صلح بوده است، برای این که بحث عدالت را درست بفهمیم چاره ای نداریم جز اینکه به مقوله مهم اسلامی توجه کنیم که آن مساله فطرت است در سرشت انسان چه در جنبه فهم و درک و چه در ناحیه خواستها یک قابلیتی وجود دارد.
*فضای افکار عمومی باید مؤید زمینههای رشد باشد، عوامزدگی، تحقیر و توهین موانعی است که باعث عدم رشد متوازن و بروز استعدادها میشود و نخبگان نیز در این فضا نمیتوانند رشد کنند.
* استعدادها باید در یک فضای امن علمی و اخلاقی رشد کنند اگر کسی با توهین قصد برقراری عدالت را داشته باشد، دروغ میگوید، عدالت اینطور به دست نمیآید.
* در زمینه آموزش باید از محفوظاتمحوری خارج شویم، نظام آموزشی ما در این زمینه نقص دارد، البته با تمهیداتی که از سوی رهبری اندیشیده شده تاحدی مشکل حل شده است.
* ثبات سیاسی و عدم خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت سیاستگذاری و نیز کیفیت تنظیمگذاری و همینطور حاکمیت قانون و کنترل فساد شاخصهایی است که در حکمرانی اسلامی و مطلوب حائز اهمیت است.
* در 4 دهه که از عمر جمهوری اسلامی ایران گذشته، موفقیتها و دستاوردهایی داشتهایم، باید این دستاوردها را در برابر موانع و مشکلات سنجید اما قبول دارم نواقصی نیز بوده است.
*در همه دولتها به وجود حکمرانی مطلوب توجه کردند اما از بخشهایی از آن غفلت شده البته این غفلت عمدی نبوده است بلکه علت آن این بوده که تئوری برای حکمرانی مطلوب وجود نداشته است.
* ما نیازمند تئوری منسجم در زمینه حکمرانی اسلامی و مطلوب هستیم، باید به آرا و نظرات حکما و فضلای بزرگ اسلامی در زمینه حکمرانی و مدینه فاضله رجوع کنیم.
* در توسعه سیاسی رقابت باید ایجاد شود تا استعداها فعلیت یابند، علت اینکه عدالت در مدینه فاضله محور قرار گرفته بود، توجه به توسعه سیاسی و رقابت در آن است.
* آزادی در رقابت سیاسی، اقتصادی و فکری در حکمرانی مطلوب اسلامی باید وجود داشته باشد، رقابت اقتصادی و سیاسی دستوری نیست. در حکومتهای سوسیالیتسی نمیگذارند که افراد با هم مسابقه دهند تا استعدادهایشان شکوفا شود، انحصار در حکمرانی معضل رقابت است، همه باید بتوانند در بستر مساوی با هم رقابت کنند تا تداوم قدرت و ثروت ایجاد شود، مشارکت و توسعه سیاسی امری نیست که به حکومت اسلامی وصله بزنیم، میدان رقابت سیاسی باید وجود داشته باشد تا استعدادها به صورت متوازن شکوفا شود.
بخش سایتخوان، صرفا بازتابدهنده اخبار رسانههای رسمی کشور است.
ارسال نظر