رئیس جمهور آمریکا پیش از ترک کاخ سفید به خبرنگاران در این باره گفت: «چین خواستار یک توافق تجاری با آمریکا بوده و این توافق در آمریکا امضا خواهد شد.»

روز گذشته وزیر بازرگانی چین اعلام کرد: «دو کشور چین و آمریکا باید همزمان برخی از تعرفه‌های اعمال‌شده را لغو کنند که در چنین حالتی فاز نخست مذاکرات تجاری به نتیجه خواهد رسید.»

«گائوفنگ»، سخنگوی وزارت بازرگانی چین  نیز روز گذشته گفت: «سهم هر دو کشور از تعرفه‌هایی که لغو می‌کنند باید یکسان باشد و در باره مقدار تعرفه‌ها باید بین دو طرف مذاکره صورت گیرد.»

ترامپ همواره چین را متهم کرده که توازن تجاری بین دو کشور را به نفع خود بر هم زده و از روسای جمهور سابق آمریکا نیز بخاطر دادن چنین اجازه‌ای به پکن انتقاد کرده است. وی اول شهریور ماه نیز به بنگاه‌های اقتصادی آمریکا هشدار داد که چین را ترک کنند و به آمریکا بازگردند.

چین هم در این جنگ تعرفه‌ای بیکار ننشسته و متقابلا تعرفه‌هایی بر واردات کالا از آمریکا وضع کرده است، بخصوص بر کالاهایی که محصول آن دسته از ایالت‌های آمریکا هستند که پایگاه رای دونالد ترامپ محسوب می‌شوند. چینی‌ها از جمله بر نفت خام وارداتی از آمریکا نیز تعرفه ۵ درصدی اعمال کرده‌اند.

پکن رفتار واشنگتن را در جنگ تعرفه‌ای به قلدری تعبیر کرده و از آن به‌شدت انتقاد کرده است.

سیاست آمریکا مبنی بر محدودسازی چین به عنوان یک رقیب جهانی اگرچه در دوران روسای پیشین جمهوری آمریکا نیز سابقه داشت اما در دوران ریاست جمهوری ترامپ، ابعاد جدی‌تری به خود گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.