ریما دختر بندر بن سلطان، سفیر عربستان در آمریکا در مصاحبه با مجله پولیتیکو بازداشت زنان سعودی را توجیه کرد و گفت: فعالان زنی که خواهان حق‌شان برای رانندگی بودند قانون را نقض کردند چراکه کمپین‌های خود را به شکل علنی انجام دادند. هر فردی حق دارد نظر خود را بگوید.

مجله پولیتیکو می‌نویسد که دفاع ریما دختر بندر از زنان عربستان مانع این نشده که وی از کمپین محمد بن سلمان علیه زنان سعودی دفاع نکند. وی گفت که برخورد بین‌المللی درباره زنان بازداشتی سعودی مبالغه آمیز است و بیشتر بازداشت‌شدگان آزاد شده‌اند.

وی گفت که هیچ شکی ندارد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هیچ نقشی در جنایت قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی ندارد.

ریما دختر بندر گفت: من خاشقجی را می‌شناختم و کشته شدنش یک فاجعه بود. من به خاطر از دست دادن این فرد و اینکه چه بر سر چشم‌انداز ما می‌آید گریه کردم. نوشته‌های وی مثبت بود. 

وی درباره متهم شدن ولیعهد عربستان به دست داشتن در این جنایت گفت: شاهزاده محمد چنین جرمی را مرتکب نشده است. من زمانی را با ولیعهد گذراندم و مرا قانع کرد که این کار او نیست. من نمی‌توانم تصور کنم که او چنین کاری را کرده باشد.

ریما  در سن هفت سالگی به همراه پدرش وارد واشنگتن شده بود. در زمانی جوانان سعودی به او به عنوان نمادی در آمریکا برای اصلاحات محمد بن سلمان می‌نگرند اما سؤالاتی درباره این سفیر اصلاح‌طلب وجود دارد.

سفیر عربستان به دشوار بودن مأموریت خود در شرایط کنونی اذعان دارد. نه کارنامه کاری‌اش و نه شخصیتش برای تغییر دیدگاه ناقدان کشورش و منحرف کردن نگاه‌ها از نقض حقوق بشر در عربستان کافی نیست.

وی مدرک پژوهش‌های موزه از دانشگاه جورج واشنگتن دارد. اوایل می‌خواست در عرصه هنری کار کند اما با موانع اجتماعی روبرو شد. سال ۲۰۰۸ برای پیگیری مجموعه هنر اسلامی پدرش در موزه ملی عربستان به ریاض بازگشت اما مسؤولان موزه با استخدام یک زن در این موزه مخالفت کردند.

ریما دختر بندر می‌خواهد ائتلاف‌هایی را میان دو کشور ایجاد کرده و بر تغییرات ظریف اجتماعی متمرکز شود. او نمی‌خواهد بر نفت، مبارزه با تروریسم و شراکت‌های تجاری، فرهنگ و آموزش متمرکز شود.

ریما دختر بندر می‌خواهد نشان داد که عربستان با روی باز از جوامع و اقلیت‌ها استقبال می‌کند. این سفارتخانه پیام تبریکی را برای اقلیت یهود در عید "روش هاشانا" فرستاد اما آمریکایی‌ها معتقدند که فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی برای درست کردن وجهه عربستان بین قانونگذاران و افکار عمومی کافی نیست.

برخی معتقدند که دستورکار اصلاحی محمد بن سلمان و تعیین یک زن به عنوان سفیر در واشنگتن تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر نظام سرکوبگرانه عربستان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.