به گزارش راشاتودی، بزرگترین هواپیماساز جهان، بوئینگ، توسط اعضای کنگره آمریکا متهم شد که سود را به ایمنی ترجیح داده و به طور عمدی الگویی از مخفی‌کاری ایجاد کرده است.

دنیس مولینبرگ، مدیرعامل شرکت، در برابر کمیسیون تجاری سنا در مورد ناتوانی این هواپیماساز و ناظران هوانوردی آمریکا در شناسایی و اصلاح خطاهای طراحی جت ۷۳۷ مکس، که منجر بهخ کشته شدن ۳۴۶ نفر شد، شهادت داد.

این اولین شهادت علنی مولینبرگ پس از آن سقوط‌های مرگبار است و در اولین سالگرد سقوط پرواز ۶۱۰ لاین‌ایر اندونزی که ۱۸۹ نفر را به کام مرگ برد، انجام می‌شود. در ماه مارچ، به دنبال سقوط یک هواپیمای ۷۳۷ مکس دیگر، که اینبار متعلق به هواپیمایی اتیوپی بود و باعث مرگ ۱۵۷ نفر شد، این هواپیمای بوئینگ در سراسر جهان زمین‌گیر شد. 

مولینبرگ در ابتدای شهادت خود، خطاب به خانواده‌های قربانیان این حادثه‌ها گفت: ما واقعا و عمیقا متاسفیم. قلب من به عنوان یک پدر و یک همسر، از آسیبی که به شما وارد شد، شکست.

او اعتراف کرد که این شرکت خطاهایی را مرتکب شده است. 

مدیرعامل بوئینگ که در ابتدای این ماه مجبور به کناره‌گیری از ریاست شرکت شد، گفت: ما از هر دو حادثه چیزهای زیادی را یاد گرفتیم و تغییراتی که لازم بود انجام شوند را شناسایی کردیم. 

شرکت بوئینگ به علت طراحی این جت و پروسه تایید آن مورد انتقاد قرار دارد. اداره هوانوردی فدرال آمریکا هم به علت ضعف نظارت بر این هواپیماساز تحت انتقاد شدید قرار گرفته است. 

راجر ویکر، سناتور می‌سی‌سی‌پی گفت: پیام‌های ردوبدل شده بین کارکنان بوئینگ در طول پروسه تایید این هواپیما که از آگاهی آنها از مشکلات سیستم آزمایش هواپیما خبر می‌داد، نشان‌دهنده سطح آزاردهنده‌ای از بی‌دقتی و بی‌ملاحظگی بوده است. 

سناتور دموکرات، ریچارد بلومنتال، به طور شدیدالحنی بوئینگ را متهم کرد که الگویی از مخفی‌کاری عمدی ایجاد کرده است. او گفت: در هیچ کجای راهنمای ۱۶۰۰ صفحه‌ای خلبانان، اشاره‌ای به سیستم آنتی استال ام‌کاس (سیستم کنترل پروازی که عملکرد اشتباه آن باعث سقوط هر دو هواپیما بوده است) نشده است. 

بلومنتال بوئینگ و مولینبرگ را به ساخت تابوت‌های پرنده و مخفی کردن سیستم آنتی استال ام‌کاس از خلبانان متهم کرد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.