به گزارش روسیا الیوم ، «گیر پیترسون» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در آغاز این نشست گفت: آغاز کار کمیته بررسی قانون اساسی سوریه گام مهمی برای حل سیاسی بحران این کشور در چهارچوب قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

پیترسون افزود: ما اکنون در برابر لحظه تاریخی قرار داریم و به صورت عملی مهم ترین مسائل جامعه سوریه را بررسی می کنیم و این مردم سوریه هستند که آینده کشورشان را تعیین می کنند.

وی گفت: کمیته قانون اساسی مکلف به تهیه و تدوین پیش نویس اصلاح قانون اساسی و ارائه آن برای همه پرسی توسط مردم سوریه است.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در ادامه گفت: شما سوری های اعضای کمیته این پیش نویس را تدوین خواهید کرد تا ملت سوریه درباره آن تصمیم بگیرند.

پیترسون افزود: این کمیته می تواند قانون اساسی مصوب ۲۰۱۲ سوریه را بررسی یا پیش نویس اصلاحی قانون اساسی را تهیه و برای همه پرسی مردمی ارائه کند.

وی تاکید کرد که این کمیته باید به حاکمیت و وحدت و یکپارچگی خاک سوریه متعهد باشد.

در همین رابطه «احمد الکزبری» رئیس هیات دولت سوریه نیز در سخنانی گفت: این تنها مردم سوریه هستند که آینده شان را تعیین خواهند کرد.

وی افزود: ما هرگونه دخالت خارجی در فعالیت های کمیته بررسی قانون اساسی را مردود می شماریم و معتقدیم که تنها مردم حق انحصاری دارند که آینده کشورشان را مشخص کنند و هر اقدامی که در ژنو انجام می شود باید حق حاکمیت سوریه، وحدت و یکپارچگی سرزمینی و استقلال آن را در نظر داشته باشد.

رئیس هیات دولت سوریه گفت: قانون اساسی ما مدرن و بروز است اما مانعی برای برگزاری این نشست با هدف تغییر آن و تدوین قانون اساسی دیگری که وضعیت مردم سوریه را بهبود ببخشد نیست.

از سوی دیگر، «هادی البحره» رئیس هیات معارضان سوری نیز گفت: فعالیت کمیته قانون اساسی تنها گام نخست برای بازسازی سوریه است.

وی افزود: این گام مهم سیاسی و اجتماعی را آغاز می کنیم و باید با هم به عنوان مردم سوریه در آینده کشور سهیم باشیم.

رئیس هیات معارضان سوری گفت: ما کار خود را برای تدوین قانون اساسی جدید که خواسته های ملت ما را برآورده کند آغاز می کنیم. قانونی که برپایه فرقه گرایی نیست و مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت است و از برگزاری انتخابات سالم تحت نظارت سازمان ملل متحد حمایت می کند.

نخستین نشست کمیته قانون اساسی سوریه روز چهارشنبه با شرکت همه ۱۵۰ عضو این کمتیه شامل نمایندگان دولت، معارضان و جامعه مدنی سوریه در مقر سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد.

این نشست با انجام دیدارهای هیات های شرکت کننده تا روز جمعه ادامه خواهد داشت و نشست کمیته کوچک آن شامل ۴۵ عضو از روز جمعه آغاز و تا جمعه آینده ادامه خواهد داشت.

بر اساس توافق های قبلی ترکیب اعضای این کمیته شامل ۵۰ نماینده دولت سوریه، ۵۰ نفر از مخالفان و ۵۰ نفر از گروه های جامعه مدنی و مستقلین این کشور هستند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هم ۲۸ آذر ماه ۱۳۹۴ قطعنامه شماره ۲۲۵۴ را با عنوان "نقشه راه عملیات انتقال سیاسی در سوریه" به اجماع اعضا تصویب کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.