به گزارش پایگاه اینترنتی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، ینس استولتنبرگ افزود: همه متحدین ناتو در حمایت از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین متحد هستند.

 وی گفت: سفر امروز من به اوکراین و دیدار با مقامات این کشور، یک پیام روشن به جهانیان می فرستد و آن اینکه ناتو همچنان در همبستگی با اوکراین، در کنار کی یف ایستاده است.

دبیرکل ناتو در ملاقات با "دمیترو کولا" معاون نخست وزیر اوکراین، حمایت عملی ناتو از این کشور را تأکید کرد.

وی گفت: "ناتو امروز در امر فرماندهی و کنترل ، سایبری ، تدارکات و پشتیبانی و همچنین آموزش نیروی دریایی به اوکراین کمک می کند. 

 استولتنبرگ خاطرنشان کرد که ناتو اقدامات تهاجمی روسیه در منطقه دریای سیاه را محکوم می کند.

وی همچنین خواستار آن شد که مسکو به تعهدات خود در نشست مینسک پایبند باشد و نیروهای خود را از شرق اوکراین خارج کند. 

اظهارات دبیرکل ناتو در حالیست که این سازمان اخیرا حضور نظامی خود را در اروپا و به ویژه شرق اروپا تقویت کرده است. 

این طرح به دنبال ناآرامی ها در اوکراین در سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شد و ناتو در توجیه این اقدام به دخالت ادعایی روسیه در این درگیری ها اشاره کرد.

 مسکو بارها این اتهام ها را رد و تقویت نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه را اقدامی تحریک آمیز توصیف کرده است.

در همین ارتباط، چندی پیش "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که اقدامات ناتو در تقویت زیرساختارهای نظامی خود در نزدیکی مرزهای روسیه تاثیر بسیار منفی بر تامین امنیت در مناطق شمالی قاره اروپا دارد.

لاوروف گفت: «ما همچنان شاهد ادامه خط مشی مستمر ناتو در تقویت زیرساختارهای نظامی این سازمان به سمت شرق و در نزدیکی مرزهای روسیه هستیم. این اقدامات تاثیر بسیار منفی بر امنیت مناطق شمالی قاره اروپا گذاشته است».

از آوریل ۲۰۱۴ میلادی تاکنون، خشونت ها و درگیری ها در مناطق شرقی اوکراین حدود ۱۰ هزار نفر کشته و هزاران آواره بر جای گذاشته است.

در ماه های گذشته مناطق شرقی اوکراین بار دیگر به صحنه درگیری میان نیروهای دولت مرکزی کی یف و جدایی طلبان طرفدار روسیه تبدیل شده است. در پی افزایش سطح تنش ها، دولت های اروپایی تمام تلاش خود را به کار بستند تا در اجلاس امنیتی مونیخ، راهی هر چند موقت برای پایان دادن به این خشونت ها بیابند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.