چاووش اوغلو در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره قطر که امروز (چهارشنبه) پخش شد در خصوص قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار و منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، گفت: عربستان مرگ خاشقچی را به یک بحران میان خود و ترکیه تبدیل کرد و ما هرگز نسبت به این جنایت چشم پوشی نکردیم و مانند بعضی ها حاضر به دریافت پول نشدیم.

وی افزود: ما تلاش کردیم با عربستان در خصوص قتل خاشقچی همکاری کنیم اما آنها حاضر به همکاری با آنکارا نشدند.

فشار عربستان برای مسکوت ماندن قضیه قدس

وزیر خارجه ترکیه در خصوص قضیه فلسطین هم گفت: آمریکا و اسرائیل بر عربستان فشار می آورند، عربستان هم بر اردن و تشکیلات فلسطین فشار می آورد تا آنها در خصوص موضوع قدس ساکت بمانند.

عربستان باید بازخواست شود

چاووش اوغلو در خصوص جنگ یمن هم گفت: صدها هزار نفر در این کشور به علت گرسنگی، ابتلا به وبا و محاصره اقتصادی جان خود را از دست داده اند و عربستان باید به خاطر اقدامات خود در یمن مورد بازخواست قرار بگیرد.

امارات جاسوس اسرائیل را پناه داده است

امارات هم از حملات وزیر خارجه ترکیه بی نصیب نماند؛ چاووش اوغلو به ماجرای «محمد دحلان» عضو سابق جنبش فتح فلسطین که در سال ۲۰۱۲ به علت دست داشتن در پرونده های فساد از این جنبش فلسطینی عزل شده بود اشاره کرد و گفت: تروریستی به نام محمد دحلان که جاسوس اسرائیل است به امارات فرار کرده است و اکنون در ابوظبی به سر می برد.

وی افزود: امارات قصد داشت محمد دحلان را جایگزین "محمود عباس" رئیس فعلی تشکیلات فلسطین کند. ما از همه این قضایا باخبریم.

برخی کشورهای عربی ارزش لیر ترکیه را کاهش دادند

وزیر خارجه ترکیه همچنین برخی کشورهای عربی را بدون آنکه نامی از آنها ببرد در ضربه زدن به اقتصاد ترکیه و تلاش برای کاهش ارزش لیر متهم کرد.

پیش از ماجرای خاشقچی، تنش عربستان و ترکیه به حدود دو سال و نیم پیش (خردادماه ۹۶) باز می گردد، جایی که سعودی ها به همراه امارات، بحرین و مصر، قطر را تحریم و ۱۳ شرط از جمله بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر و توقف همکاری نظامی آنکارا با دوحه را برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند، اما قتل بی رحمانه روزنامه نگار سعودی در کشور ترکیه، سطح تنش میان ریاض - آنکارا را به شدت بالا برد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.