آناتولی گزارش داد، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در حالی درباره آغاز قریب‌الوقوع گشت‌زنی‌های مشترک کشورش با روسیه در شمال سوریه صحبت کرده که این طرح در نشست چند وقت پیش میان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نظر گرفته شد.

ترکیه در تاریخ ۹ اکتبر عملیات موسوم به چشمه صلح را در شمال سوریه به بهانه کمک به بازگشت آوارگان سوری به کشورشان و مقابله با شبه‌نظامیان مستقر در مناطق کُردنشین کلید زد.

چند روز بعد از آن و در تاریخ ۲۲ اکتبر پوتین و اردوغان نشستی را با موضوع وضعیت شمال سوریه در محل شهر سوچی برگزار کردند.

همچنین سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز در صحبتهایی جداگانه اظهار کرد، اجرای توافق ترکیه با روسیه درباره شمال سوریه با توجه به حملات آنکارا امر آسانی نیست اما این تنها راه برای حفظ حاکمیت سوریه و دستیابی به صلح است.

وی امروز چهارشنبه در جریان دیدارش با الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان اظهار کرد: یادداشت تفاهم امضا شده از سوی روسای جمهور روسیه و ترکیه در دست اجراست و اجرای آن خالی از مشکل نبوده اما از نظر ما این شاید تنها راه تضمین صلح و حفظ حاکمیت سوریه است.

او در ادامه این صحبتهایش به آمادگی روسیه برای در اختیار گذاشتن تجربه‌اش در جنگ با تروریسم جهانی و ارائه کمکهای انساندوستانه به مناطق تاثیرپذیرفته از درگیری‌ها از جمله در حوزه پاکسازی مین و ارائه خدمات امداد پزشکی اشاره کرد.

نظامیان روسیه و ترکیه بعد از عقب‌نشینی شبه نظامیان کُرد از مناطق اطراف مرز سوریه و ترکیه قرار است در اطراف این مرز گشت‌زنی‌های مشترکشان را به منظور جلوگیری از هر گونه درگیری در این حوزه انجام دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.