گروسی جانشین یوکیو آمانو شد که در ماه جولای ۲۰۱۹ به علت بیماری درگذشت. 

روز دوشنبه خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که رافائل گروسی با ۲۰ رأی از سایر رقیبان جلو افتاده است. 

«کرنل فروتا» که سرپرستی آژانس تا به حال به عهده او بوده ۱۷ رأی به دست آورده است. خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال نوشته گروسی برای برنده شدن در رأی‌گیری مجددی که روز سه شنبه(امروز) برگزار می‌شود به سه رأی‌ دیگر نیازمند است. 

«فروتا» طرفدار تداوم رویکرد محتاط و تأملی «یوکیا آمانو»، مدیر کل سابق آژانس بود.  درحالیکه رافائل گروسی، خواستار ایجاد تغییراتی در رویکرد سازمان در قبال ایران است. او قبلا گفته که خواستار اتخاذ رویکردی «قاطع اما منصفانه» در قبال ایران است.

خبرگزاری اسپوتنیک میگوید که گروسی تا اول ژانویه 2020 کار خود را آغاز خواهد کرد اما هنوز زمان دقیقی برای آن اعلام نشده است.

رافائل گروسی در ماه سپتامبر به مسکو سفر کرده بود و خبرگزاری اسپوتنیک می‌گوید که نشانه‌هایی مبنی بر حمایت از وی برای این سمت دریافت کرده بود و درباره تصدی مدیر کلی آژانس ابراز خوشبینی کرده بود.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در آژانس نیز در حساب توئیتری اعلام کرد که رافائل گروسی به عنوان مدیر کل جدید آژانس انتخاب شده است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.