به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین چاپ انگلیس در مقاله ای به قلم والتر شاپیرو در گزارشی نوشت: ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر دورغ بنا شده است، اما سؤال اصلی این است که آیا وی خودش این دروغ ها را واقعاً باور دارد؟

گاردین نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همانند ریچارد نیکسون، رئیس جمهور اسبق این کشور تلاش دارد از طریق روش های احمقانه، در انتخابات ریاست جمهوری بر رقبای خود فائق آید. این در حالی است که حماقت ترامپ در استفاده از این روش ها، حتی بیشتر از ریچارد نیکسون است. نصب دستگاه های شنود در دفتر مرکزی حزب دموکرات اصولاً کاری غیرضروری برای نیکسون بود زیرا وی می توانست حتی بدون جمع آوری اطلاعات سرّی یا شنود مکالمات سران حزب دموکرات به راحتی در ۴۹ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا، جرج مک گاورن از پیش بازنده را که نامزد وقت حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۱۹۷۲ بود، شکست دهد.

اکنون نیز ترامپ تلاش دارد با زور گفتن به دولت اوکراین (تهدید به پرداخت نکردن کمک های نظامی آمریکا به این کشور) یا با درخواست از دولت های کشورهایی مانند استرالیا و چین، اطلاعاتی صدمه زننده درباره برخی از رقبای خود، از جمله پسر جو بایدن، نامزد پیشتاز حزب دموکرات که رقیب احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ خواهد بود، بدست آورد.

شهادت دادن ویلیام تیلور، کاردار سفارت آمریکا در کی یف، پایتخت اوکراین در برابر کمیته های مختلف کنگره آمریکا آن هم پشت درهای بسته، صدمات فراوانی به وجهه ترامپ وارد کرد. تیلور پیشتر نیز در ایمیلی به نمایندگان آمریکا در اروپا و ناتو، تأکید کرده بود که گرو نگه داشتن کمک های نظامی آمریکا به اوکراین برای بدست آوردن اطلاعات درباره رقبای انتخاباتی، کاری احمقانه است.

این منبع افزود: ترامپ نه تنها حاضر بود اوکراین را در برابر تهاجمات روسیه تنها بگذارد بلکه کردهای سوری را نیز در برابر یورش نظامی ترکیه به شمال و شمال شرق سوریه رها کرد و به اعتبار آمریکا به عنوان یک متحد، ضربه زد.

با این حال، پس از سفر مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا به آنکارا و دیدار و گفتگوی وی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، که به توافق بر سر آتش بس ۱۲۰ ساعته در شمال سوریه منجر شد، ترامپ چنان اعلام پیروزی کرد که گویی به صلحی پایدار در این منطقه دست پیدا کرده است. دروغ های ترامپ درباره صلحِ خیالی در سوریه و دیوار مرزیِ خیالی در امتداد مرز آمریکا با مکزیک، به خودی خود نگران کننده است، اما حتی نگران کننده تر از آن این است که گویی رئیس جمهور آمریکا، این دروغ ها را خودش به عنوان حقایقی محض، باور دارد. گویی ترامپ تصور می کند واقعیت ها و حقایق، به صرف اعلام نظر وی، در دنیای خارج تحقق می یابند. ترامپ همچنین دروغ های متعددی درباره درآمدهای هانتر بایدن، پسر جو بایدن در شرکت های چینی و اوکراینی، گفته است که هیچ پایه و اساسی ندارد.

همین اقدامات نسنجیده ترامپ سبب شده است که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که البته عضو حزب دموکرات است، آغاز روند تحقیقات رسمی مجلس نمایندگان را برای بررسی احتمال استیضاح ترامپ، اعلام کند که ناگفته پیداست با انتقادهای بسیار تند و شدید ترامپ مواجه شده است. در هر صورت، این تحقیقات ادامه دارد و مجلس نمایندگان آمریکا افراد زیادی را که از اقدامات ترامپ مطلع هستند، به کنگره احضار می کند تا در برابر کمیته های مختلف مجلس نمایندگان آمریکا شهادت بدهند. البته وزارتخانه های مختلف دولت آمریکا و همچنین کاخ سفید تا جایی که در توان دارند از همکاری با تحقیقات مجلس نمایندگان خودداری می کنند، ولی این مجلس از بسیاری از کارکنان و مقامات سابق دولت ترامپ دعوت کرده است که در کنگره درباره اقدامات ترامپ شهادت دهند تا مجلس نمایندگان آمریکا بتواند تصمیم گیری کند که آیا شواهد کافی برای استیضاح رئیس جمهور آمریکا در اختیار دارد یا خیر.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.