جیمز جفری، فرستاده آمریکا در امور سوریه، که در برابر کمیسیون امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا سخن می‌گفت، اضافه کرد: «ما فکر می‌کنیم که تعداد زندانیان فراری از ۱۰۰ نفر هم بیشتر است. نمی‌دانیم آن‌ها کجا هستند».

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه در یک پیام تلویزیونی مدعی شد تعداد کمی از تروریست‌ها متواری شده اند.
ترامپ ادامه داد: «فرمانده نیرو‌های سوریه دموکراتیک، به من اطمینان داد که داعش تحت کنترل کامل قرار دارد و از زندان‌ها حفاظت کاملی انجام می‌شود».

ترکیه روز ۹ اکتبر عملیاتی علیه جنگجویان کرد که در نبرد با داعش در کنار واشنگتن و کشور‌های غربی قرار داشتند، آغاز کرد. این اقدام ترکیه موجب نگرانی درباره سرنوشت هزاران زندانی داعشی در زندان‌های تحت کنترل کرد‌ها شد.

جیمز جفری همچنین گفت: امنیت تقریباً در همه زندان‌های تحت نظارت نیرو‌های دموکراتیک سوریه برقرار است.

وی ادامه داد: «وضعیت را به بهترین نحو ممکن رصد می‌کنیم. ما هنوز افرادی در سوریه داریم که با نیرو‌های سوریه دموکراتیک در شمال سوریه همکاری می‌کنند. یکی از اولویت‌های ما بحث زندان هاست».

ترکیه سه شنبه شب اعلام کرد عملیات نظامی علیه نیرو‌های کرد در شمال سوریه را از سر نخواهد گرفت چرا که این نیرو‌ها از مناطق مرزی عقب نشینی کرده اند.

فرستاده آمریکا همچنین از مشاهده مواردی خبر داد که از دیدگاه آمریکا جتایت جنگی تلقی می‌شوند و به دست نیرو‌های نظامی ترکیه یا طرفداران آن‌ها روی داده اند. وی به جزییات این موارد اشاره نکرد.

این مقام آمریکایی تصریح کرد که آمریکا در حال تحقیق درباره ادعا‌های مقامات کرد درباره استفاده ترکیه از تسلیحات غیر متعارف از جمله فسفر سفید در جریان عملیات علیه کرد‌ها است.

تهاجم ترکیه به دنبال اعلام خبر عقب نشینی نظامی آمریکا از شمال شرق سوریه شروع شد. تعداد زیادی از نمایندگان دموکرات و حتّی جمهوری خواه در آمریکا این اقدام واشنگتن را به مثابه رها کردن کرد‌ها که در نبرد با داعش هم پیمان آمریکا بودند، تلقی نمودند.

الیوت انجل (Eliot Engel) , نماینده دموکرات، که ریاست کمیسیون طرح پرسش از جیمز جفری را بر عهده داشت، گفت: «من فکر می‌کنم که این اقدام دولت به عنوان یکی از خطا‌های فاحش بزرگ در تاریخ آمریکا ثبت خواهد شد».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.