«ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز چهارشنبه از کاهش درگیری‌ها در مناطق شمالی سوریه و آتش‌بسی که به صورت نسبی میان ترکیه و شبه نظامیان کرد بر قرار است، استقبال کرد.

استولتنبرگ که در مقر ناتو در شهر بروکسل بلژیک در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت: «ما شاهد بوده‌ایم که حرکت به سوی راه‌ حل سیاسی مقدور است. اولین لازمه آن... توقف درگیری‌هاست.»

او در مورد توافق میان آمریکا و ترکیه برای توقف درگیری‌ها در شمال سوریه، گفت: «پس از آن لازم است که رو به جلو حرکت کرده، این [توقف درگیری] را مبنا قرار داده و به یک راهکار سیاسی واقعی و برآمده از مذاکره دست یابیم.»

دبیر کل ناتو گفت هنوز برای قضاوت در مورد توافقی که دیروز در شهر «سوچی» میان رؤسای جمهور روسیه و ترکیه به دست آمد، زود است. بر اساس این توافق، قرار است ارتش سوریه و روسیه در مناطق شمالی گشت‌زنی داشته باشند. در مقابل ترکیه تضمین کرده است که دامنه عملیات نظامی خود را از آنچه که هست گسترش ندهد.

ترکیه دو هفته پیش به بهانه «مبارزه با تروریسم» و ایجاد «یک منطقه امن برای اسکان آوارگان سوری»، عملیاتی را در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه آغاز کرد. یک هفته بعد، آنکارا در مذاکره با واشنگتن پذیرفت که عملیات را به مدت پنج روز متوقف کند تا شبه نظامیان کرد تا عمق ۳۲ کیلومتری خاک سوریه عقب‌نشینی کرده و از مرز ترکیه دور شوند. با توافق روز گذشته روسیه و ترکیه، آنکارا اعلام کرد فعلا به آتش‌بس در شمال سوریه ادامه می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.