صفحه مشهور عراقی در فیسبوک به نام "صالح محمد العراقی" که نامی مستعار برای یکی از نزدیکان مقتدا صدر شناخته می شود، روز سه شنبه در اطلاعیه ای از همه تشکیلات وابسته به این جریان و نیز بدنه اجتماعی خواسته است برای برگزاری تجمع و اعتراضات خیابانی از شب پنجشنبه آینده تا اطلاع بعدی آماده باشند.

در این اطلاعیه آمده است که نیروهای اداری و کارکنان و بویژه دفتر مقتدا صدر، شورای سیاسی، ائتلاف سائرون و سرایا السلام (از گروههای مقاومت زیر نظر جریان صدر) و بدنه اجتماعی طرفداران صدر و تشکیلات امنیتی وابسته به آن و کمیته های خدماتی، باید برای هر گونه امر اضطراری از هم اکنون آماده باشند.

وی افزود: عراق در شرایط انقلاب و خطرات ناشی از آن است و باید برای آن آماده بود مشروط بر اینکه وظیفه اخلاقی و دینی خود را در خصوص سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) انجام دهیم.

شخص مقتدا صدر نیز طی روزهای اخیر در چند مورد از ضرورت تداوم اعتراضات در عراق و برگزاری انتخابات زودهنگام زیر نظر سازمان ملل سخن گفته است.

هزاران نفر از طرفداران صدر به دعوت وی روز اربعین حسینی (ع) با پوشیدن کفن و در دست داشتن پرچم عراق، در خیابان جانبی بین الحرمین راهپیمایی کرده و علیه آمریکا، اسراییل و مدیران فاسد شعار دادند.

فراخوان امروز صفحه نزدیک به مقتدا صدر در حالی است که گفته می شود دور جدید تظاهرات قرار است ۲۵ اکتبر (جمعه آینده) در بغداد و احتمالاً دیگر شهرهای عراق برگزار شود و در همین ارتباط فراخوان های گسترده ای در شبکه های اجتماعی از طرف صفحات ناشناس برای مشارکت وسیع مردم در این دور از تظاهرات ها وجود دارد.

برخی از صفحات افراطی در این شبکه ها، خواهان سرنگونی کل نظام سیاسی در عراق شده و عده ای نیز بر مسالمت آمیز بودن تظاهرات و طرح مطالبات از کانال های قانونی و ایجاد کمیته هایی مردمی برای پیگیری مطالبات اجتماعی تاکید کرده اند.

دور اول این تظاهرات در نهم مهرماه گذشته به خشونت کشیده شد که طبق آخرین گزارش کمیته تحقیق و تفحص این دور از تظاهرات، آمار کلی قربانیان خشونت ها در بغداد و هشت استان جنوب و مرکز عراق از شهروندان ۱۴۹ نفر کشته و زخمی ها ۴ هزار و ۲۰۷ نفر و از نیروهای امنیتی هشت نفر کشته و یک هزار و ۲۸۷ نفر زخمی بوده که بیشترین تلفات متعلق به بغداد و سپس استان ذیقار بوده است.

طبق این گزارش سهم بغداد از این تلفات شامل ۱۰۷ کشته و سه هزار و ۴۵۸ نفر از شهروندان و ۴ کشته و ۳۶۳ نفر از نیروهای امنیتی در حالی که در ذیقار تعداد کشته های شهروندان ۱۹ نفر و زخمی ها ۲۲۳ نفر بوده و در مقابل دو نیروی امنیتی کشته و ۵۳۲ نفر دیگر نیز زخمی شده اند.

با این حال ورود صدر و جریان تحت رهبری اش به میدان اعتراضات خیابانی بدون واکنش نبود و کمیته هماهنگی اعتراضات عراق روز یکشنبه گذشته بیانیه ای صادر و ضمن قدردانی از حمایت مقتدا صدر از تظاهرکنندگان و مطالبات به حق آنان، شخص وی را مسوول بخش اعظم ناکامی دولت کنونی دانست چرا که - به زعم این کمیته - صدر مهمترین بازیگر میان نیروهای سیاسی برای تشکیل دولت جدید (به ریاست عادل عبدالمهدی) بوده است.

در این بیانیه از همه احزاب و جریان های حامی مطالبات تظاهرکنندگان خواسته شده است که آن را در سطح پارلمان و دولت پیگیری کنند و فعلاً از دوباره آمدن به خیابان ها بپرهیزند تا دچار تله های سیاسی نشوند و اعتراضاتشان، حزبی و جناحی نشود.

کمیته تاکید کرده است که خواسته های معترضان هفته های اخیر در بغداد و چند استان دیگر سیاسی نیست بلکه صرفاً درخواست هایی عراقی و در زمینه بهبود خدمات عمومی است و با هیچ حزب یا طرف خارجی ارتباطی ندارد. اعتراضات خیابانی نیز حق همگانی است و هر حزب یا جریانی که خواهان تظاهرات است، در وقت دیگری به جز آن زمانی که کمیته عالی تظاهرات مشخص کرده است، به خیابان بیاید و تظاهرات کند.

همین کشمکش ها و کنش ها و واکنش های مشابه آن برنامه اعتراضات احتمالی روز جمعه آینده را با اما و اگرهایی از جمله در اصل برگزاری، میزان استقبال جوانان معترض، و نیز میزان مسالمت آمیز یا خشونت بار بودن آن مطرح کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.