به گزارش النشره،  حییم تومر یکی از مقامات ارشد پیشین موساد رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل باید درباره کردها موضع روشنی اتخاذ کند زیرا تغییرات ایجاد شده در منطقه و رفتار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در منطقه و رابطه اسرائیل با کردها همگی طلب می کند که اسرائیل احتیاط کند.

وی افزود: ترامپ هرگام خود را مطابق با انتخابات آینده تنظیم می کند و از سویی در داخل آمریکا مخالفت زیادی با کشته شدن سربازان آمریکایی در جنگهایی که آمریکایی نیستند وجود دارد. علاوه بر آن ترامپ خود را ملزم به مواضع مشخص قبلی نمی بیند و هر لحظه تغییر موضع می دهد و سخت است که سیاست ترامپ را بفهمیم.

تومر اعلام کرد: سکوتی که در آمریکا درباره اسرائیل از زمان برگزاری انتخابات اخیر، وجود دارد، نگران کننده است. برای ترامپ ثابت شده است که نتانیاهو قادر به تشکیل کابینه نیست و وی را در اردوگاه بازندگان قرار داده است.

وی در ادامه گفت: اینکه اسرائیل موضع روشنی در قبال کردها اتخاذ کند، ضروری است. ارتباطات قدیمی میان اسرائیلی ها و کردها وجود دارد. به شما می گویم که اسرائیل امکان کمک به کردها را دارد زیرا آنها درنهایت به سلاح نیاز دارند. اسرائیل می تواند که دست به اقدامات پیچیده در این زمینه بزند. آنچه امروز رخ می دهد به تقویت روسیه، سوریه و ایران می انجامد.

مسئول سابق موساد ادامه داد: بحث از نیاز به متحد جدیدی که اسرائیل بتواند به آن اعتماد کند مانند ولادیمیر پوتین هست؛ ما مدتی است که با روسها گفتگو می کنیم اما اسرائیل خود در حال ضعف داخلی می بیند. همه دنیا آنچه در داخل اسرائیل می گذرد را می دانند حتی ما نزد پوتین نیز در موضع افول قرار داریم. پوتین دوست ما نیست زیرا وی با اردوغان گفتگو می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.