«جک استراو» روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت : برای او به وضوح روشن است که چون برجام از سوی باراک اوباما  رئیس جمهوری سابق آمریکا امضاء شده است، ترامپ از آن خارج شد. او این رفتار ترامپ را شخصی و مایه تاسف خواند و گفت برای عبور از این وضعیت باید راهی پیدا کرد.

وزیر خارجه اسبق انگلیس با اشاره به آشفتگی و شکست سیاست‌های واشنگتن در خاورمیانه گفت:‌ ترامپ از یک سو از برجام خارج شد و تحریم ها علیه ایران را دوباره اعمال کرد؛ از سوی دیگر خواهان توافق جدید با ایران است. ‌ درحالی که در تلویزیون هم می تواند مشاهده کند که راهبردش در خاورمیانه شکست خورده و سیاست‌هایش به از بین رفتن نفوذ آمریکا در منطقه منجر شده است.

وی در عین حال پیشنهاد کرد که برای حفظ برجام ایران و آمریکا باید با یکدیگر تعامل کنند. اما در این تعامل بایستی دقت و مذاکرات پشت پرده زیادی در راستای اعتماد سازی صورت گیرد.

استراو در پاسخ به این سووال که آیا ترامپ حاضر است تحریم ها علیه ایران را بردارد، پیشنهاد مذاکرات پشت پرده را تکرار کرد و توضیح داد:‌ رئیس جمهوری و رهبر عالی‌قدر ایران به روشنی اعلام کردند که از نقطه ضعف و تحقیر مذاکره نمی کنند و از آمریکایی‌ها هم به درستی غرور ملی ایرانیان را درک نمی‌کنند.

وزیر امور خارجه اسبق انگلیس یادآور شد؛ ترامپ بدون پشتوانه منطقی از برجام خارج شد و بایستی از طریق مذاکرات پشت پرده تلاش شود تا  او را به این توافق بازگرداند.  

وی افزود: اگر ترامپ به دنبال توافق جدید با ایران است، می تواند از طریق مذاکرات پشت پرده برای این مساله راهی پیدا کند. به طور مثال به ایران اعلام کند که درقبال لغو تحریم‌ها، چه گام هایی را برای اعتماد سازی انتظار دارد. استراو تصریح کرد که این بهترین روش برای مدیریت مساله است.

استراو در پاسخ به سووالی درباره آینده برجام هم گفت؛ به خوبی حس نارضایتی ایران درباره این توافق را درک می‌کند. اما از نگاه او مهم است که ایران گام های بیشتری را برای کاهش تعهداتش ذیل این توافق برندارد، تا بهانه‌ای به دست مخالفان ندهد.

وزیر امور خارجه اسبق انگلیس ادامه داد؛ برجام توافق مطلوبی است. البته بهترین توافق نیست اما برای دو طرف توافق مناسبی است و آمریکا باید به آن بازگردد.  وی سپس عنوان کرد؛ اگر خوشبینانه به ماجرا نگاه کنم می توان با تغییر نام برجام، زمینه بازگشت آمریکا به این توافق را فراهم کرد.

ایران پس از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و به دلیل بدعهدی کشورهای اروپایی به عدم پایبندی کامل به توافق هسته ای روند کاهش تعهدات خود به برجام را درسه مرحله آغاز کرده است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به تازگی هشدار داده است که در صورت عدم بازگشت توازن به اجرای تعهدات از سوی طرف‌ها، سایر اقدامات لازم در گام‌های بعدی نیز محقق خواهد شد.

دولت های اروپایی ضمن ادعای پایبندی به برجام خواستار اجرای کامل تعهدات ایران ذیل این توافق هستند.

 

وزیر امور خارجه اسبق انگلیس در بخش دیگری از این مصاحبه، از ابتکار صلح هرمز که از سوی «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد حمایت کرد و آن را لازمه رسیدن به توافق امنیتی جامع در منطقه دانست.

رئیس جمهوری ایران در اجلاس مجمع سازمان ملل متحد «همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به «ائتلافِ امید» یعنی «ابتکار صلح هرمز» (Hormoz Peace Endeavor) دعوت کرد.

روحانی با بیان اینکه هدف «ائتلاف امید» ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان آنها است، بیان کرد: «ائتلاف امید» بر پایه اصول مهمی همچون پایبندی به اهداف و اصول ملل متحد، احترام متقابل، منافع متقابل، جایگاه برابر، گفت‌وگو و تفاهم، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، خدشه‌ناپذیریِ مرزهایِ بین‌المللی، حل و فصلِ مسالمت‌آمیزِ تمامیِ اختلافات و از همه مهم‌تر، دو اصلِ بنیادینِ «عدم تجاوز» و «عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر» قرار دارد.

جک استراو گفت:‌ کشورهای حاشیه خلیج فارس باید وارد توافق امنیتی جدیدی شوند که تردد آزاد در مسیر آب‌راه‌های بین المللی را ضمانت کند. بنابراین آنچه رئیس جمهور روحانی در نیویورک مطرح کرد، برای رسیدن به توافق بسیار مهم و اساسی است.

وی تصریح کرد: طرح رئیس جمهوری ایران بایستی از سوی تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه بحرین و عربستان سعودی تائید و آنها درک کنند که این روش به نفع آنها خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.