به گزارش تاس، «ولادیمر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه در سخنانی گفت: غرب با هدف اینکه کسی مانع سیاست‌های یک جانبه‌اش در آفریقا نشود، از گسترش روابط روسیه با کشورهای آفریقایی جلوگیری می‌کند.

ولادیمیر پوتین همچنین با انتقاد از سیاست فشار کشورهای غربی علیه کشورهای آفریقایی افزود: کشورهای غربی می‌خواهند از طریق فشار به کشورهای آفریقایی، نفوذ و موقعیت برتر از دست رفته خود در کشورهای مستعمره سابق را باز یابند.

پوتین در عین حال افزوده است که روسیه برای رقابت به منظور برقراری همکاری‌های دوجانبه و برابر با کشورهای آفریقایی آمادگی دارد.

به گفته پوتین، روسیه در آزادسازی قاره آفریقا از یوغ استعمار و کمک به مبارزه علیه استعمارگری، نژادپرستی و آپارتاید نقش بزرگی ایفا کرده است.

روسیه از چند سال گذشته تلاش فراوانی را برای تقویت موقعیت خود در آفریقا آغاز کرده و چنین به‌نظر می‌رسد که مسکو به‌ویژه در نواحی شمال، مرکز و شاخ آفریقا به دستاوردهایی در این زمینه رسیده است. روسیه همچنین درپی آن است که با بازگشت به قاره سیاه، در میدان رقابت با آمریکا، فرانسه و چین عقب نماند و بار دیگر جایگاه پیشین اتحاد شوروی را در آفریقا به‌دست آورد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.