علی ربیعی سخنگوی دولت، در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره بیانیه اخیر گروه ویژه اقدام مالی و آخرین مهلت این نهاد به ایران گفت: در جلسه گذشته دولت این موضوع در دستور کار قرار گرفت، دولت به رایزنی‌های خود ادامه خواهد داد. دولت همواره از زاویه تقویت منافع ملی بر ضرورت تصویب لوایح "اف‌ای‌تی‌اف" تاکید دارد.

ربیعی ادامه داد: این لوایح مختص ایران هم نیست، توصیه هایی به کشورهای جهان با هدف مبارزه با پولشویی و مبارزه تامین مالی تروریسم است و بیشتر کشورهای جهان هم به آن ملحق شدند و قطعاً مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم از اهداف جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: منتقدان مثال‌های بسیار ساده‌ای می‌زنند که اینها در پالرمو یا اف‌ای‌تی‌اف وجود ندارد و فکر می‌کنم دلایلی که تا به حال در این زمینه مطرح شده دلایلی نیست که ما بخواهیم به خاطر آن خود را به لیست سیاه ببریم. با عدم تصویب این لوایح، ما در لیست سیاه قرار می‌گیریم و سیستم بانکی ما در خارج از کشور تعطیل می شود حتی کشورها با ما همراهی نخواهند کرد و اعلام کرده‌اند اگر ما در لیست سیاه قرار بگیریم وضعیت ما در انتقال پول دچار مشکل می شود.

ربیعی با اشاره با عواقب نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف، گفت: شرایط با چهار تا سه سال پیش وضعیت متفاوت است، پیوستن به اف ای تی اف و سایر کنوانسیون‌ها که دولت مطالعه کرده و منافع ملی را در آن دیده است. ما نپیوستن به این‌ها را مغایر با منافع ملی می دانیم و امیدواریم با همفکری و صحبت هایی که خواهیم کرد مانع از خودتحریمی مجدد کشور شویم.  باید بدانیم که این موضوع برای اقتصاد کشور عواقب دارد باید متوجه شویم که فارغ از تحریم‌های آمریکا، سایر تبادلات تجاری و مالی ما با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.