براساس بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس، جانسون و اردوغان توافق کردند که به دنبال فرصتی برای دیدار با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هستند تا در مورد وضعیت حملات به سوریه و همچنین موضوعات گسترده تر از جمله  تروریسم و ‌مهاجرت گفت وگو کنند.

جانسون همچنین توافق آتش بس میان ترکیه و آمریکا را گامی در جهت پیشرفت توصیف اما تأکید کرد که نگرانی های زیادی درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه وجود دارد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز یکشنبه از خروج «نیروهای دموکراتیک سوریه» از شهر مرزی راس العین (کوبانی) در شمال این کشور خبر داد. به دنبال این خروج، نیروهای ترکیه و شبه نظامیان سوری همپیمان این کشور در این شهر مستقر شدند.

این برای اولین بار است که نیروهای مستقر در مناطق کردنشین شمال سوریه به صورت علنی اعلام عقب نشینی از مناطق مرزی می کنند.

«مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنجشنبه از توافق ترکیه و آمریکا برای برقراری آتش‌بس موقت در شمال‌ شرق سوریه خبر داد.

توقف کامل حملات، دادن مهلت ۱۲۰ ساعته به شبه نظامیان کرد سوریه برای خروج از مناطق مرزی به عمق ۲۰ مایلی به سمت جنوب، از مفاد این توافقنامه است.

این در حالی است که منابع خبری اعلام کردند، با وجود اعلام توافق آتش بس میان ترکیه و نیروهای کرد در شمال سوریه، این توافق از سوی هر دو طرف بارها نقض شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.