بر اساس گزارش تارنمای این اجلاس، هوش، ارتباط، شفافیت و همکاری با هدف ایجاد آینده مشترک در فضای سایبری موضوع و دستور کار این همایش بین المللی است.

اجلاس به مدت ۳ روز برپاست و بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر از ۷۰ کشور و منطقه دنیا از جمله برندگان جوایز تورینگ و نوبل در آن شرکت کرده اند.

مسئولان شرکت‌های بزرگ اینترنتی، فنی، موسسات دست اندرکار فناوری هوش مصنوعی و شبکه در این اجلاس بزرگ درباره نسل پنجم اینترنت، هوش مصنوعی، فضای سایبری و اینترنت و نقش آن در توسعه جهان بحث و رایزنی می‌کنند.

گزارش رشد اینترنت چین و جهان و توسعه شبکه جهانی اینترنت در آینده نیز در این اجلاس عرضه می‌شود.

قرار است در جریان همایش از ۱۵ طرح بزرگ علمی و فنی مرتبط با صنعت اینترنت از جمله در عرصه‌های هوش مصنوعی، نسل پنجم تلفن‌های هوشمند و اینترنت، تولیدات دیجیتالی و اینترنت صنعتی رونمایی شود.

چین در راستای توسعه شبکه جهانی اینترنت و پر سرعت‌تر کردن ارتباطات با تلفن‌های همراه می‌کوشد با یک سرمایه گذاری ۴۱۱ میلیارد دلاری به این هدف نایل آید.

چین از بزرگترین سرمایه گذاران در صنعت فن آوری اطلاع رسانی است و بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ میلادی نیز برای توسعه فناوری نسل پنجم اینترنت سرمایه گذاری کلانی خواهد کرد.

با این حساب ایجاد سامانه نسل پنجم اینترنت و زیرساخت‌های آن، بزرگترین و پرهزینه‌ترین شبکه اینترنتی از این نسل در جهان محسوب می‌شود و چین پیشرو دیگر کشور‌ها در دو دهه اینده خواه بود.

وزارت صنعت و فناوری اطلاع رسانی و آکادمی صنایع اطلاع رسانی و ارتباطات چین در گزارش‌هایی آورده اند که اولین شبکه‌های نسل پنجم بتدریج از سال ۲۰۲۳ میلادی شکل خواهد گرفت.

سرمایه گذاری چین تا سال ۲۰۲۵ میلادی برای توسعه شبکه فناری نسل پنجم پرسرعت اینترنت معادل ۳.۲ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی چین خواهد بود چین هم اکنون طبق آمار رسمی این وزارتخانه که در تارنمای آن منتشر شده است بزرگترین بازار تلفن‌های هوشمند دنیا به حساب می‌اید.

شمار مشترکان تلفن‌های همراه نسل چهارم که از سرعت قابل توجهی برخوردار است اکنون در چین به بیش از ۸۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است.

اگر چین سرمایه گذاری کلان مذکور را به نسل پنجم اختصاص دهد تا یک دهه دیگر این کشور بزرگترین بازار اینترنت پرسرعت از این نسل در دنیا خواهد بود.

پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ میلادی شبکه نسل پنجم به صورت ابتدایی شکل می‌گیرد و شمار مشترکان آن در چین به ۳۱ میلیون نفر می‌رسد، اما با شکل گیری این شبکه بتدریج از سال ۲۰۲۳ میلادی شمار مشترکان نسل پنجم در چین به نزدیک ۶۰۰ میلیون نفر خواهد رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.