دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در پیامی توئیتری اعلام کرد که شانس بالایی را برای موفقیت آتش‌بس بین ترکیه و گروه‌های کُرد مستقر در شمال شرقی سوریه قائل است.

ترامپ یک روز پس از توافق بین هیئت آمریکایی و طرف ترکیه‌ای برای آتش‌بس موقت ۵ روزه در شمال شرقی سوریه، در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «هم‌اکنون با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه صحبت کردم. او به من گفت که [پس از توافق آتش‌بس] موارد معدودی از تک‌تیراندازی و شلیک خمپاره وجود داشته که به‌سرعت متوقف شده است. او خیلی مایل است که آتش‌بس یا توقف درگیری جواب بدهد.کُردها نیز همین را می‌خواند و اینکه راهکار نهایی حاصل شود.»

وی افزود: «خیلی بد است که این تفکر از سال‌ها قبل وجود نداشته و [آتش‌بس] تنها از طریق چسب‌زخم‌های ضعیف و به شیوه‌ای مصنوعی برقرار بوده است. هر دو طرف حسن نیت دارند و شانس موفقیت [آتش‌بس] واقعاً خوب است.»

بعد از ظهر دیروز پنج‌شنبه هیئت آمریکایی به سرپرستی «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور این کشور و مذاکره‌کنندگان ترکیه‌ای که در رأس آنها شخص رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان حضور داشت، برای اجرای یک آتش‌بس موقت بین ارتش ترکیه و گروه‌های مسلح کُرد در شمال شرقی سوریه به توافق رسیدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.