قاسم میرزایی‌نیکو نماینده دماوند و فیروزکوه و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور  به‌پیش بینی ترکیب مجلس یازدهم پرداخت و گفت: اگر شرایط کنونی تداوم داشته باشد، مجلس آینده شبیه مجلس هفتم خواهد بود. البته این موضوع منوط بر این است که اتفاقی نیفتد.

او ادامه داد: اگر در حال حاضر انتخاباتی برگزار شود، ترکیب مجلس یازدهم شبیه مجلس هفتم خواهد بود. چون در آن زمان هم مردم ناراضی بودند، رغبتی به مجلس نبود و مجلس را از رأس امور بودن انداخته بودند. همچنین اتفاقات مختلفی در مجلس ششم افتاده بود. درنهایت عکس‌العمل مردم به شکلی بود که آقای حداد عادل با ۱۷۰ هزار رأی بیشترین رأی را در تهران آورد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین اگر شرایط کنونی تداوم پیدا کند، مشارکت مردم در انتخابات در شهرهای بزرگ کاهش خواهد داشت. اما در شهرهای کوچک در ۱۰ دوره مجلس، مردم بیش از ۵۰ درصد در انتخابات شرکت کرده‌اند.

میرزایی نیکو گفت: در شهرستان‌های کوچک مردم اصلاح‌طلب در انتخابات شرکت می‌کنند اما در کلان‌شهرها با توجه به شرایط کنونی بعید است که مردم اصلاح‌طلب در انتخابات شرکت کنند. مگر اینکه یک تحول اجتماعی به وجود بیاید.

او با بیان اینکه باید تحول اجتماعی به‌منظور افزایش مشارکت مردم در انتخابات ایجاد شود، تصریح کرد: امیدوارم که تحول اجتماعی در کشور به وجود بیاید چون سر تمام تندروی‌ها به دیوار خورده است و مشخص‌شده که تندروی‌ها به‌جز خسارت چیزی به دنبال ندارد. بنابراین فکر می‌کنم که عقلای قوم به راه‌های منطقی و عقلانی حتماً توجه بیشتری می‌کنند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، تاکید کرد: باید همه باهم در عقلای قوم از چپ‌چپ تا راست‌راست به این نتیجه برسند که تکلیف ما این است که دست از تندروی‌ها دست‌برداریم. در این شرایط نتیجه خوبی را شاهد خواهیم بود.

میرزایی نیکو با بیان اینکه در صورت ایجاد تحول اجتماعی، مجلس آینده بهتر از مجلس دهم خواهد بود، گفت: اگر تحول اجتماعی به وجود بیاید، مجلس یازدهم بهتر از مجلس دهم خواهد بود. اما به نظر می‌رسد بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد اشخاص مجلس یازدهم نسبت به مجلس دهم تغییر کند. از سوی دیگر عاقل‌ها متعهدتر و کامل‌تر می‌شوند و مستقلین و اصلاح‌طلبان دو فراکسیون نخواهند بود و می‌فهمند که باید یک جناح باشند.

احزاب نتوانسته‌اند اطمینان مردم را جلب کنند

همیچنین تسنیم نوشت:

بهروز نعمتی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره استراتژی و راهبرد رقابت‌های انتخاباتی برای تشکیل مجلس کارآمد از سوی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی، گفت: در ۴۰ سال گذشته نگاه مردم به انتخابات، نگاه ویژه‌ و خاص بوده و اگر در انتخابات حضور پیدا می‌کنند به خاطر اصل نظام است و نه اینکه برای حمایت از فرد خاص یا گروه خاص در صحنه حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه مردم در کنار ادای دین به نظام  و کشور به سلیقه‌ای که به آنها نزدیک‌تر است رای می‌دهند، ادامه داد: در مقطعی یک جریانی از مردم رای می‌گیرند و بعد قره می‌شود و دوره بعد به دلیل عملکرد نامناسب بار دیگر از اقبال عمومی برخوردار نمی‌شوند.

دبیر کل حزب رفاه ملت تاکید کرد: امروز در آستانه انتخابات مجلس بحثی که در مرکز توجهات قرار دارد و اهمیت آن نسبت به بحث‌های دیگر مضاعف است، این است که باید با چه استراتژی و راهبردی رقابت‌های انتخاباتی را شکل داد و فرآیند انتخابات به چه نحوی باید صورت‌بندی شود تا در نهایت یک فرآورده خوب و کارآمد برای مردم داشته باشد؛ به این معنا که شاهد شکل‌گیری یک مجلس کارآمد باشیم.

وی با باین اینکه نظریات مختلفی در حوزه ایده محوری در انتخابات مجلس وجود دارد، ادامه داد: یکی از این ایده‌ها این است که فهرستی از مشکلات کشور که در حال حاضر با آنها مواجه هستیم استخراج و گروه‌های سیاسی به صورت شفاف و روشن، راهکارهای خود را برای حل این معضلات و مشکلات بیان کنند.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه در چند سال گذشته می‌توانستیم از احزاب در جهت ایده‌محوری استفاده کنیم، اضافه کرد: متاسفانه در کشور احزاب ساماندهی نشده‌اند امروز حدود ۱۴۰ حزب که شناسنامه ملی و استانی دارند، در کشور فعالیت می‌کنند اما متاسفانه آنها نتوانسته‌اند فضا را به سمت و سویی ببرند که مردم به احزاب اطمینان کنند. در ایام انتخابات جبهه‌های مختلف تشکیل می‌شود و پس از انتخابات این جبهه‌ها به فراموشی سپرده می‌شوند که نقص جدی در کشور است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.