«گنگ شوانگ» افزود: منطقه خلیج فارس، یک منطقه پیچیده، حساس و بغرنج است چین اوضاع این منطقه را تحت نظر گرفته و به مسایل و تحولات ان به دقت توجه می کند.

وی گفت: با توجه به تحولات منطقه، چین بر ثبات منطقه خلیج فارس تاکید دارد و امیدواریم منطقه باثبات باشد و به سمت رفع تنش ها گام برداشته شود.

این مقام چینی افزود: چین در همین راستا از هر نوع طرح صلح که هدف آن کاستن از تنش ها باشد و در مسیر تنش زدایی به همه کشورها کمک کند استقبال می کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین افزود: در همین راستا ما همه کشورهای منطقه را به تعامل و همکاری و گفت و گو با یکدیگر تشیوق می کنیم و امیدواریم از طریق گفت و گو تبادلات بیشتری داشته باشند.

گنگ شوانگ افزود: امیدواریم کشورهای منطقه از طریق همین گفت و گوها در مسیر حل و فصل اختلافاتشان گام بردارند.

ابتکار صلح هرمز از سوی رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد که هدف از آن همکاری میان کشورهای خلیج فارس و دریای عمان به منظور صلح و ثبات منطقه و امنیت دریایی در این منطقه است.

روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: بنا به مسئولیت تاریخی کشورم در حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می‌شوند به «ائتلافِ امید» یعنی «ابتکار صلح هرمز» (Hormoz Peace Endeavor) دعوت می‌کنم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هدف «ائتلاف امید» ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح‌آمیز و دوستانه میان آنها است، ابراز داشت: این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را دربرمی‌گیرد.

روحانی با تشریح طرح «ائتلاف امید» بیان کرد: «ائتلاف امید» بر پایه اصول مهمی همچون پایبندی به اهداف و اصول ملل متحد، احترام متقابل، منافع متقابل، جایگاه برابر، گفت‌وگو و تفاهم، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، خدشه‌ناپذیریِ مرزهایِ بین‌المللی، حل و فصلِ مسالمت‌آمیزِ تمامیِ اختلافات و از همه مهم‌تر، دو اصلِ بنیادینِ «عدم تجاوز» و «عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر» قرار دارد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.