میر مسعود حسینیان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا در پاسخ به این سوال که خبرهای دیوز حاکی از این بود که آمریکا برای ۳ ماه دیگر برای واردات انرژی از ایران به عراق معافیت داده است آیا در این رابطه مذاکره‌ای میان طرف‌های ایرانی و عراقی صورت گرفته، گفت: با توجه به اینکه در این یکی دو ماه اخیر به شدت درگیر مسائل اربعین بودیم، من از این مساله خبری ندارم ولی مطمئنم که دشمن تلاش می‌کند به دشمنی خود ادامه دهد و بین دو کشور ایران و عراق تفرقه ایجاد کند.

وی در پاسخ به این سوال که از دوم آبان تا دی ماه جاری قرار است به صورت یک طرف ما برای تبعه عراقی لغو روادید داشته باشیم با توجه به اینکه این ایام دقیقا پس از ایام اربعین است این نگرانی وجود دارد که برخی گروه‌های خرابکار وارد کشور شوند در این مورد چه تضمینی وجود دارد و آیا این تصمیم با هماهنگی وزارت خارجه اتخاد شده است، گفت: طبیعتا وزارت امور خارجه مجری تصمیمات نظام است اگر در مواردی بتواند خودش تصمیم‌گیری کند، این کار را انجام می‌دهد ولی در خیلی از موارد  تصمیمات نظام را اجرا می‌کند. این تصمیم هم در نظام اتخاذ شده است.

سرکنسول ایران در کربلا تاکید کرد: همانطور که می‌دانید قرار بود دو ماه  عراق برای ایام اربعین به صورت یکطرفه برای ما لغو روادید کند و دوماه هم ما این کار را انجام دهیم.

حسینیان ادامه داد: دوستان عراقی علاقه داشتند زمان لغو روادیدشان در ایام اوج سفر باشد که تعداد مسافران عراقی به ایران تا حدی از نظر تعداد برابری کند در همین راستا با توجه به سفر برادران و خواهران عراقی به مناسبت ۲۸ صفر به ایران و به خصوص مشهد و تراکم سنگین جمعیت زوار عراقی در این ایام تصمیم گرفته شد دو ماه آینده را برای طرف عراقی لغو روادید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طبیعتا با این تصمیم تمهیدات امنیتی هم اندیشیده شده است. قطها دوستان با توجه به ضمانت‌هایی که داده می‌شود اینتصمیمات را اتخاذ می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.