به گزارش خبرگزاری فرانسه، جفری در پاسخ به خبرنگاران و درحالی که در هواپیمای حامل "مایک پمپئو" وزیر امورخارجه آمریکا از آنکارا به تل آویو سخن می‌گفت، افزود: ایجاد منطقه امن در شمال شرق سوریه مورد توافق میان آنکارا و واشنگتن موقت خواهد بود و موجب آواره شدن دسته‌جمعی ساکنان نخواهد شد.

مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا شامگاه پنج شنبه در آنکارا در حالی که مایک پمپئو وزیر امورخارجه امریکا نیز در کنار او حضور داشت، در کنفرانسی خبری از توافق ترکیه و آمریکا برای برقراری آتش‌بس در شمال‌ شرق سوریه خبر داد.

ترکیه در دو روز گذشته صحنه مذاکرات فشرده مقامات ارشد آمریکا بوده است.

مذاکرات خصوصی پنس و اردوغان بیش از یک ساعت و چهل دقیقه بطول انجامید و بعد از مذاکرات خصوصی هیاتهای دوطرف به مدت دو ساعت و چهل دقیقه دیدار کردند.

ظهر روز پنجشنبه مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا وارد ترکیه شد و ساعتی بعد از وی نیز مایک پنس معاون رییس جمهوری آمریکا به آنکارا آمد و بعد از گذراندن مدت زمان کوتاهی در سفارت آمریکا در آنکارا به محل کاخ ریاست جمهوری رفتند.

رابرت چارلز اوبراین مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز چهارشنبه در آنکارا با ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، خلوصی آکار وزیر دفاع، هاکان فیدان رییس سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد.

دونالد ترامپ پس از پایان جلسات پنس با اردوغان در مورد پایان حملات نظامی به سوریه از وی قدردانی کرد و رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در پاسخ به وی گفت: تلاش‌های مشترک ما، صلح و ثبات در منطقه را محقق خواهد کرد.

نیروهای دمکراتیک سوریه (قسد) نیز از موافقت با توافق آتش بس اعلام شده از سوی ترکیه و آمریکا خبر دادند.

"بثینه شعبان" مشاور سیاسی و رسانه ای رئیس جمهوری سوریه، با تردید نسبت به تعهد ترکیه به توافق آتش بس گفت: میان حرف تا عمل اردوغان فاصله وجود دارد و این بیانگر نفاق سیاسی وی است

ترکیه از ۹ اکتبر (۱۷ مهرماه) به رغم مخالفت گسترده  به شمال‌ شرق سوریه حمله کرد و  هدف خود از این عملیات را مسدودکردن کریدورهای به گفته ترکیه «تروریستی» در مرزهای خود و تاسیس یک منطقه‌امن در مرزهای ترکیه با سوریه در عمق ۳۰ کیلومتری خاک این کشور اعلام کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.