نبیل بفون، رئیس هیات عالی مستقل انتخابات تونس اعلام کرد، قیس سعید با اکثریت مطلق آراء در برابر نبیل قروی، رقیب انتخاباتی‌اش پیروز شد.

وی در نشستی خبری گفت: قیس سعید توانست با کسب ۷۲.۷۱ درصد از مجموع آراء به عنوان رئیس جمهور جدید تونس انتخاب شود. این در حالی است که رقیب وی ۱.۰۴ میلیون رای که معادل ۲۷.۲۹ درصد آراء می‌شود، از آن خود کرد.

بفون تصریح کرد، پس از اتمام روند رای گیری و شمارش آراء قیس سعید موفق به کسب بیش از ۲.۷ میلیون رای از مجموع ۳.۸۲ میلیون رای شد.

میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس روز یکشنبه به میزان ۵۵ درصد رسید که این رقم بالاتر از دور نخست است. میزان مشارکت مردمی در انتخابات پارلمانی نیز به ۴۱ درصد رسید.

پیشتر نیز تلویزیون رسمی تونس اعلام کرد، قیس سعید، نامزد مستقل و استاد قانون اساسی این کشور با کسب ۷۶ درصد آراء در برابر نبیل قروی با کسب ۲۳ درصد آراء پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری تونس در دور دوم شد.

طبق آمار هیئت عالی انتخابات، ۳ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۸۵ شهروند تونسی روز یکشنبه پای صندوق‌های رأی در داخل و خارج از این کشور رفتند. این در حالی است که هفت میلیون و ۷۴ هزار و ۵۶۶ شهروند برای مشارکت در انتخابات ثبت نام کرده بودند.

سعید که به تازگی وارد صحنه سیاسی تونس شده است در دور اول انتخابات نیز با کسب ۱۸.۴ درصد از مجموع آراء جایگاه اول را به خود اختصاص داد، اما به دلیل به حد نصاب نرسیدن آراء، انتخابات به دور دوم کشیده شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.