النشره گزارش داد، وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق روز چهارشنبه به همراه وزیر مهاجرت، معاون فرماندهی عملیات مشترک، فرماندهان برجسته و افسران وزارت دفاع، فرماندهان عملیات الانبار، الجزیره و نینوا از مناطق مختلف عراق بازدید کرد.

وزیر دفاع عراق خاطرنشان کرد: تعدادی از اعضای داعش که از اردوگاه‌ها در سوریه به داخل عراق فرار کرده‌ بودند، بازداشت شدند.

الشمری تاکید کرد: عملیات تعقیب داعشی‌های فراری به داخل اراضی عراق ادامه دارد.

وی بر لزوم استحکام مکان‌های دفاعی در نوار مرزی به منظور ممانعت از نفوذ این عناصر تروریستی به داخل خاک عراق تاکید کرد.

از سوی دیگر، آژانس امنیتی بلژیک از فرار دو تن از اعضای داعش و سه زن از زندان‌های تحت کنترل کردها در شمال سوریه خبر داد.

در همین راستا، رئیس دستگاه هماهنگی بررسی خطرات در بلژیک اعلام کرد که دو مرد و سه زن که گمان می‌رود از شهروندان بلژیکی هستند یا با آنها ارتباط دارند، از زندان تحت کنترل نیروهای کرد که از سال ۲۰۱۷ در آن بازداشت بودند، فرار کرده‌اند.

این مسئول بلژیکی همچنین گفت: بعید است که تروریست‌ها بتوانند بدون هیچ نظارت و کنترلی به قاره اروپا بروند و علی رغم آن، این امر را نمی‌توان کاملا بعید دانست.

در همین راستا، دادستان کل فدرال بلژیک اعلام کرد: بازگشت اعضای داعش بدون هیچگونه کنترل یا نظارت بزرگترین کابوس دستگاه امنیتی به شمار می‌آید.

۵۵ شهروند بلژیکی در زندان‌های تحت کنترل نیروهای کرد در شمال سوریه هستند.

پیشتر، مسئولان اداره خودمختار کرد از فرار حدود ۸۰۰ زندانی خارجی از جمله زنان و کودکان از زندان "عین عیسی" از آغاز عملیات نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه خبر دادند.

ترکیه از نهم اکتبر یک عملیات برون مرزی علیه نیروهای یگان‌های مدافع خلق کرد (ی‌پ‌گ) در شمال شرق سوریه به راه انداخته است و پیش از آن نیز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیروهای خود را از دو پایگاه در آن منطقه خارج کرد که با انتقادهای بین‌المللی گسترده‌ای روبرو شد.

عملیات ترکیه این نگرانی را به وجود آورده است که شبه‌نظامیان داعشی از زندان‌های تحت کنترل کردها در شمال سوریه فرار کرده و دوباره خودشان را سازماندهی کنند. اما آنکارا این نگرانی‌ها را "بی‌اساس" می‌داند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.